BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poziom lęku i agresywności matek samotnych a reakcje przystosowawcze ich dzieci
Data: [2000]
Badacz: Maria Jeżewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: prawdopodobnie samotne matki są gorzej przystosowane niż matki z rodzin pełnych, bowiem mają podwyższony poziom lęku i agresywności; przypuszczalnie dzieci wychowywane tylko przez matki są gorzej przystosowane do warunków szkolnych, gdyż na poziom tego przystosowania wpływ mają wymienione wyżej elementy struktury osobowości matek samotnych (podwyższony lęk i agresywność). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem do Samooceny Ch.D. Spielbergera oraz kwestionariuszem Nastroje i Humory A.H. Bussa i A. Durkee. Dodatkowo wykorzystano Kwestionariusz Zachowania się Dziecka w Przedszkolu i Szkole (CBI) E.S. Schaefera i M. Aaronson. Badaniem objęto 100 matek samotnych i 100 wychowywanych przez nie dzieci oraz 100 matek z rodzin pełnych i 100 dzieci wychowywanych w tych rodzinach. Średni wiek respondentek wynosił 30,5 roku, natomiast wiek badanych dzieci mieścił się w przedziale od 5,5 do 7 lat. W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono sformułowane hipotezy. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że samotne matki były gorzej przystosowane niż matki z rodzin pełnych. Okazało się, że wyższy poziom lęku samotnych matek miał wpływ na kształtowanie się określonego stylu przystosowania dzieci do życia w szkole. Dodatkowo ustalono, że badane samotnie wychowujące dziecko cechowała większa skłonność do podejrzliwości, mocniejszego nasilenia urazy oraz silniejszego poczucia winy.

Deskryptory TESE: płeć żeńska, rodzice, relacje interpersonalne, rodzina, relacja rodzice – dziecko, opieka nad dzieckiem, dziecko, wychowanie dziecka
TESE descriptors: female, parents, interpersonal relations, family, parent-child relation, childcare, child, child rearing
Publikacje:
  • Jeżewska, M. (2002). Poziom lęku i agresywności matek samotnych a reakcje przystosowawcze ich dzieci. Psychologia Rozwojowa, 1, 121-130.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"