
Obserwuj
Tytuł badania: |
Chodzenie ze sobą, spanie ze sobą, mieszkanie ze sobą. Młodzieńcze relacje uczuciowe i obyczajowość przedślubna |
Instytucja: |
|
Data: |
2007 – 2008 |
Badacz: |
Iwona Przybył |
Abstrakt: |
Doniesienie jest przeglądem z badań oraz opisem autorskich badań. Dotyczy ono analizy modelu normatywnego, przechowywanego w świadomości młodzieży oraz wzorów postępowania, nie tylko młodzieży, ale – co najważniejsze – małżonków, którzy zawarli związek małżeński po 1991 roku. W przeglądzie odwołano się m.in. do takich kwestii jak: stosunek młodzieży do instytucji małżeństwa czy relacje uczuciowe tejże. Wzięto pod uwagę badania T. Biernata i P. Sobierajskiego (Młodzież wobec małżeństwa i rodziny), L. Dyczewskiego (Wyobrażenia młodzieży o małżeństwie i rodzinie), J. Baniaka (Małżeństwo i rodzina w świadomości młodzieży gimnazjalnej na tle kryzysu jej tożsamości osobowej) oraz B. Goli (Modele zachowań seksualnych w prasie młodzieżowej i poglądach nastolatków). Autorskie badania zrealizowano wśród 630 małżonków ze wsi oraz małego i wielkiego miasta (województwo lubuskie i wielkopolskie). Wykorzystano technikę wywiadu (przeprowadzono go wśród 134 małżonków). Wyniki badań własnych oraz analiza wymienionych doniesień badawczych potwierdziła narastające zjawisko powszechnej akceptacji inicjacji seksualnej przed ślubem. W doniesieniu pokazano także dane dotyczące m.in.: znaczenia małżeństwa w opinii młodzieży czy stanu cywilnego w planach młodzieży. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, płeć, postawa, planowanie, rodzina |
TESE descriptors: |
youth, gender, attitude, planning, family |
Publikacje: |
- Przybył, I. (2010). Chodzenie ze sobą, spanie ze sobą, mieszkanie ze sobą. Młodzieńcze relacje uczuciowe i obyczajowość przedślubna. Roczniki Socjologii Rodziny, 20, 17-35.

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.