Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Młodzież formułuje różnorodne plany życiowe pod względem stopnia rozwinięcia, struktury, ważności oraz zasięgu w czasie. 2) Pozytywny stosunek do przyszłości i dłuższa perspektywa czasowa sprzyjają rozbudowanym planom i odległym planom życiowym. 3) Styl i strategia atrybucyjna mają wpływ na sposób planowania swojego życia przez dorastających. W badaniu wzięło udział 191 uczniów (115 kobiet i 76 mężczyzn) czwartych klas z trzech warszawskich liceów. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem Moja Przyszłość, Kwestionariuszem do badania stylu atrybucyjnego oraz Kwestionariuszem PPC. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że większość respondentów (87,4%) planowała swoje życie. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi potwierdzono, że styl i strategie atrybucyjne wywierają wpływ na sposób planowania przyszłości przez osoby dorastające, znajdujące się w szczególnym momencie życia. Jednocześnie zaobserwowano, że uczniów świadomie nieplanujących swojej przyszłości cechował dysfunkcjonalny (obronny) styl atrybucyjny, którego istnienie potwierdziła analiza czynnikowa. |