BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problematyka podmiotowej kontroli – analiza porównawcza najlepszych i typowych uczniów
Data: marzec 2001 – maj 2001
Badacz: Dorota Turska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy, a jeśli tak to jakie, występują różnice w poczuciu kontroli najlepszych i typowych uczniów? Czy, a jeśli tak to jakie, występują różnice pomiędzy grupami: zasadniczą i kontrolną w przyjmowanych wzorach kontroli działania? Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem do Badania Poczucia Kontroli (KBPK) u młodzieży autorstwa Krasowicz, Kurzyp-Wojnarskiej i Drwala oraz Kwestionariuszem Kontroli Działania Kuhla ASC-90 w adaptacji Marszał-Wiśniewskiej. Próba liczyła łącznie 585 uczniów (szkół gimnazjalnych oraz liceów), w tym 304 w grupach zasadniczych (najlepsi uczniowie) oraz 281 – w kontrolnych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najlepsi gimnazjaliści oraz licealiści nie różnili się w zakresie spostrzeganego poczucia kontroli zarówno pomiędzy sobą, jak i w porównaniu z typowymi rówieśnikami. Odmienności międzygrupowe odnotowano natomiast pod względem poczucia kontroli sukcesu, kontroli niepowodzeń, a przede wszystkim kontroli sfery aktywności szkolnej. Okazało się, że respondenci z grupy zasadniczej w istotnie wyższym stopniu „uwewnętrzniali” własne sukcesy. Z kolei w przypadku percepcji porażek zaobserwowano w tej grupie zjawisko eksternalizacji przyczyn niepowodzeń.

Deskryptory TESE: uczeń, efekt uczenia się, proces uczenia się, uczenie się, uzdolniony uczeń, postępy w nauce, postawa, postawa wobec szkoły
TESE descriptors: pupil, learning outcome, learning process, learning, gifted pupil, study progress, attitude, attitude towards school
Publikacje:
  • Turska, D. (2003). Problematyka podmiotowej kontroli – analiza porównawcza najlepszych i typowych uczniów. Psychologia Rozwojowa, 1, 27-36.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"