BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komunikowanie niewerbalne w procesie kształcenia w szkole średniej
Data: styczeń 2000 – wrzesień 2000
Badacz: Jolanta Grzegórzko-Pułka
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze, m.in.: Jakie są cele komunikowania niewerbalnego w procesie kształcenia? Które elementy komunikowania niewerbalnego nauczyciela mają największe znaczenie w procesie kształcenia według opinii nauczycieli i uczniów? Jaka jest efektywność odbioru przez uczniów komunikatów niewerbalnych wysyłanych przez nauczycieli? W badaniu wzięło udział 33 nauczycieli i 167 uczniów z krakowskich i libiąskich szkół średnich. Badanie właściwe (od kwietnia do września 2000 roku) poprzedzono pilotażem (styczeń 2000). Za najważniejszy cel komunikowania niewerbalnego w procesie kształcenia zarówno nauczyciele, jak i uczniowie uznali nawiązanie lepszych kontaktów między sobą. W dalszej kolejności wskazywano także na zainteresowanie ucznia zajęciami, koncentrację uwagi, lepsze wytłumaczenie danego problemu i in. Więcej informacji na temat celów komunikowania niewerbalnego wymienili uczniowie liceów ogólnokształcących, także uczniowie starsi i mieszkający w mieście. Na duże znaczenie komunikowania niewerbalnego zwracali uwagę respondenci z obu grup. W tym kontekście najczęściej wskazywano cechy języka mówionego, a w dalszej kolejności kinetykę i cechy wyglądu zewnętrznego. 51% nauczycieli było przekonanych, że uczniowie reagują na wysyłane przez nich komunikaty niewerbalne. Uczniowie i nauczyciele twierdzili m.in., że komunikowanie niewerbalne zwiększa chęć do nauki danego przedmiotu.

Deskryptory TESE: komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, motywacja, nauczanie, jakość kształcenia
TESE descriptors: non-verbal communication, verbal communication, teacher-student relation, interpersonal relations, motivation, teaching, quality of education
Publikacje:
  • Grzegórzko-Pułka, J. (2003). Komunikowanie niewerbalne w procesie kształcenia w szkole średniej. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVI, 79-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"