Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze, m.in.: Jakie są cele komunikowania niewerbalnego w procesie kształcenia? Które elementy komunikowania niewerbalnego nauczyciela mają największe znaczenie w procesie kształcenia według opinii nauczycieli i uczniów? Jaka jest efektywność odbioru przez uczniów komunikatów niewerbalnych wysyłanych przez nauczycieli? W badaniu wzięło udział 33 nauczycieli i 167 uczniów z krakowskich i libiąskich szkół średnich. Badanie właściwe (od kwietnia do września 2000 roku) poprzedzono pilotażem (styczeń 2000). Za najważniejszy cel komunikowania niewerbalnego w procesie kształcenia zarówno nauczyciele, jak i uczniowie uznali nawiązanie lepszych kontaktów między sobą. W dalszej kolejności wskazywano także na zainteresowanie ucznia zajęciami, koncentrację uwagi, lepsze wytłumaczenie danego problemu i in. Więcej informacji na temat celów komunikowania niewerbalnego wymienili uczniowie liceów ogólnokształcących, także uczniowie starsi i mieszkający w mieście. Na duże znaczenie komunikowania niewerbalnego zwracali uwagę respondenci z obu grup. W tym kontekście najczęściej wskazywano cechy języka mówionego, a w dalszej kolejności kinetykę i cechy wyglądu zewnętrznego. 51% nauczycieli było przekonanych, że uczniowie reagują na wysyłane przez nich komunikaty niewerbalne. Uczniowie i nauczyciele twierdzili m.in., że komunikowanie niewerbalne zwiększa chęć do nauki danego przedmiotu. |