BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Udział techniki komputerowej w rozwoju oralnym dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi
Data: [2002]
Badacz: Jolanta Zielińska
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze, m.in.: Jaki poziom rozwoju oralnego reprezentują dzieci z ubytkami słuchu i jakie przyjąć reprezentatywne kryteria jego oceny? Jaki poziom ekspresji dźwiękowej występuje w badanych grupach dzieci? Jakie są trudności w rozwoju oralnym dzieci z wadą słuchu, co charakteryzuje ich głos i mowę? Procedura badawcza trwała sześć miesięcy. W badaniu wzięło udział łącznie 81 dzieci z klas I-VI w szkole specjalnej; dzieci borykały się z poważnym i głębokim ubytkiem słuchu. W badaniu posłużono się metodą eksperymentu, w którym wzięła udział również grupa kontrolna. Na podstawie wyników badania z użyciem multimedialnego stanowiska badawczego wykazano u badanych objawy charakterystyczne dla dysfonii hiperfunkcyjnej z cechami nosowania mieszanego albo zamkniętego. Dzięki stwierdzonym zmianom podano możliwości usuwania tych zmian, oparte głównie na rehabilitacji oddechowej oraz rehabilitacji głosu ze zwalnianiem napięcia mięśni krtani. Sformułowano następujący wniosek: Analiza statystyczna wyników skuteczności przyjętej procedury diagnostyczno-terapeutycznej wskazała, że terapia prowadząca do uzyskania prawidłowego oddychania dynamicznego jest ściśle powiązana z uzyskaniem prawidłowej wysokości głosu, natomiast praca strun głosowych z procesem nosowania.

Deskryptory TESE: specjalne potrzeby edukacyjne, rozwój dziecka, komunikacja werbalna, kompetencje językowe, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: special educational needs, child development, verbal communication, language skills, ICT
Publikacje:
  • Zielińska, J. (2003). Udział techniki komputerowej w rozwoju oralnym dzieci ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, LVI, 103-116.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"