BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Profilaktyka i terapia zaburzeń percepcyjnych we wczesnym wieku szkolnym
Instytucja:
Data: 1989 – 1990
Badacz: Barbara Bieleń, Grażyna Trzeciak
Abstrakt:

Badania eksperymentalne miały na celu potwierdzenie, czy podstawą konstruowania działań metodycznych w profilaktyce i terapii zaburzeń percepcyjnych dzieci we wczesnym wieku szkolnym są neurologiczne prawidłowości leżące u podłoża czynności pisania i czytania. W badaniach porównano poziom gotowości do podjęcia systematycznej nauki czytania i pisania w grupach eksperymentalnych, w których przeprowadzano program profilaktyki i terapii, oraz w grupie kontrolnej. Badaniem objęto dzieci w wieku od pięciu do siedmiu lat. Na podstawie wyników badań stwierdzono, że trening niespecyficzny i specyficzny pozytywnie wpływa na opanowywanie czytania oraz elementów pisania przez dzieci we wczesnym wieku szkolnym. Ćwiczenia ściśle dostosowane do neurofizjologicznych prawidłowości, określających poszczególne elementy umiejętności czytania, dobrze oddziaływały na wyniki w opanowaniu czytania w grupie eksperymentalnej. W ramach ćwiczeń najpierw opracowywano litery jako oddzielne jednostki percepcyjne, następnie jako wielokierunkowe asocjacje, potem rozszerzano pole spostrzeżeniowe na sylaby, wyrazy jedno-, dwusylabowe, a w końcu odczytywano całe wyrazy. Do zalet opracowanej metody należy włączenie działań stymulująco-kompensacyjnych i korekcyjnych w dydaktykę przedszkolną oraz w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Metoda ta umożliwia także indywidualne dopasowanie systemu dydaktycznego do możliwości ucznia z trudnościami w opanowaniu czytania. Pozytywne wyniki badań dowiodły o konieczności stosowania przez nauczyciela różnych technik stawiania diagnozy w przypadku ucznia z trudnościami w nauce czytania. Nauczyciel powinien umieć dostosowywać różnorodne sposoby terapii zindywidualizowanej do problemów ucznia.
 

Deskryptory TESE: czytanie, kompetencje językowe, specjalne potrzeby edukacyjne, trudności w nauce, terapia
TESE descriptors: reading, language skills, special educational needs, learning difficulty, therapy
Publikacje:
  • Bieleń, B. i Trzeciak, G. (1991). Profilaktyka i terapia zaburzeń percepcyjnych we wczesnym wieku szkolnym. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 407-410.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"