BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena jakości i skuteczności wsparcia kierunków zamawianych w ramach Poddziałania 4.1.2 PO KL
Instytucja:
Data: 2014
Badacz: Tomasz Gajderowicz, Gabriela Grotkowska, Leszek Wincenciak, Irena Wolińska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu: weryfikacji skuteczności wskazanych do badania form wsparcia Poddziałania 4.1.2 oraz identyfikacji czynników mających negatywny wpływ na prawidłową realizację założeń strategicznych Priorytetu IV w zakresie wskazanych do badania form wsparcia Poddziałania 4.1.2. Do zebrania materiału posłużono się m.in. analizą danych zastanych, badaniem ilościowym z reprezentantami uczelni realizujących program kierunków zamawianych, badaniem ilościowym studentów i absolwentów (zarówno kierunków zamawianych, jak i grupy porównawczej), badaniem ilościowym pracodawców, indywidualnym wywiadem pogłębionym z przedstawicielami uczelni i pracodawców, telefonicznym wywiadem pogłębionym z IRP i IOB oraz studiami przypadków dobrych praktyk. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że uczelnie w ramach programu mogły skorzystać z 1,2 mld zł na poprawę jakości kształcenia i zachęty do studiowania na kierunkach matematyczno-przyrodniczych i technicznych. Do zamawianych kierunków należały: automatyka i robotyka, biotechnologia, budownictwo, chemia, energetyka, fizyka/fizyka techniczna, informatyka, inżynieria materiałowa, inżynieria środowiskowa, matematyka, mechanika i budowa maszyn, mechatronika, ochrona środowiska oraz wzornictwo. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem naukę na powyższych kierunkach podjęło ponad 87 tys. studentów, a ponad 10 tys. trafiło już na rynek pracy. Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono również, że dzięki rządowemu programowi udało się osiągnąć zmianę ilościową oraz zmienić strukturę kształcenia. Ponadto odnotowano rozwój różnorodnych form współpracy uczelni i pracodawców (przede wszystkim staże i praktyki). Okazało się również, że absolwenci kierunków zamawianych częściej niż absolwenci analogicznych (ale nie zamawianych studiów) znajdowali zatrudnienie w zawodach zgodnych z wykształceniem.

Deskryptory TESE: studia wyższe, planowanie edukacji, student, ministerstwo edukacji, edukacja, rynek pracy, finansowanie edukacji, stypendium, stypendium naukowe
TESE descriptors: higher education course, educational planning, student, ministry of education, education, labour market, financing of education, education grant, scholarship
Publikacje:
  • Grotkowska, G., Gajderowicz, T., Wincenciak, L. i Wolińska, I. (2014). Raport końcowy z badania: „Ocena jakości i skuteczności wsparcia kierunków zamawianych w ramach Poddziałania 4.1.2 PO KL”. Pobrane z http://www.ncbr.gov.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/fundusze_europejskie/kapital_ludzki/ewaluacja/raport_psdb_final.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"