BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena higieny procesów nauczania–uczenia się w szkołach podstawowych województwa lubelskiego
Data: [2011]
Badacz: Renata Gawron
Abstrakt:

Celem badania była charakterystyka higieny procesów nauczania i uczenia się w szkołach podstawowych funkcjonujących w województwie lubelskim. W badaniu uczestniczyło 107 placówek (10% wszystkich szkół podstawowych znajdujących się w województwie lubelskim). Pomiaru dokonano za pomocą arkuszy oceny zawartych w Poradniku do higieny procesu nauczania–uczenia się. W zakresie ogólnego wyniku dotyczącego higieny nauczania i uczenia się 46 szkół uzyskało więcej niż 141 punktów, co oznacza zapewnienie dobrych warunków. Z kolei pozostałych 61 placówek zdobyło od 81 do 141 punktów, co oznacza, że szkoły te powinny poprawić istniejący stan. Jeśli chodzi o organizację czasu, 91 placówek otrzymało maksymalną liczbę punktów, pozostałe zaś średnią (żadna szkoła nie miała minimalnego wyniku). Obniżona liczba punktów wynikała z takich czynników jak nierównomierne rozłożenie zajęć lekcyjnych w tygodniu, nieuwzględnienie w każdym dniu nauki zajęć z elementami ruchu oraz występowanie pięciominutowych przerw między lekcjami. Jeśli chodzi o żywienie, tylko sześć szkół dostało maksymalny wynik, 90 – średni, a 11 – minimalny. Niższy wynik był spowodowany m.in. brakiem bloku żywieniowego w szkole, brakiem sklepiku szkolnego czy sprzedawaniem w sklepiku produktów wysokotłuszczowych albo z dużą zawartością cukru. W zakresie stanu sanitarnego 102 szkoły dostały maksymalną liczbę punktów, pięć zaś uzyskało średni wynik.

Autorskie słowa kluczowe: higiena w szkołach, zdrowie uczniów, proces nauczania
Author's Keywords: hygiene at schools, health of pupils, teaching process
Deskryptory TESE: proces uczenia się, nauczanie, warunki kształcenia, wyposażenie, lekcja
TESE descriptors: learning process, teaching, learning context, equipment, lesson
Publikacje:
  • Gawron, R. (2012). Ocena higieny procesów nauczania–uczenia się w szkołach podstawowych województwa lubelskiego. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXI, 132-146.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"