Abstrakt: |
Celem badania była charakterystyka higieny procesów nauczania i uczenia się w szkołach podstawowych funkcjonujących w województwie lubelskim. W badaniu uczestniczyło 107 placówek (10% wszystkich szkół podstawowych znajdujących się w województwie lubelskim). Pomiaru dokonano za pomocą arkuszy oceny zawartych w Poradniku do higieny procesu nauczania–uczenia się. W zakresie ogólnego wyniku dotyczącego higieny nauczania i uczenia się 46 szkół uzyskało więcej niż 141 punktów, co oznacza zapewnienie dobrych warunków. Z kolei pozostałych 61 placówek zdobyło od 81 do 141 punktów, co oznacza, że szkoły te powinny poprawić istniejący stan. Jeśli chodzi o organizację czasu, 91 placówek otrzymało maksymalną liczbę punktów, pozostałe zaś średnią (żadna szkoła nie miała minimalnego wyniku). Obniżona liczba punktów wynikała z takich czynników jak nierównomierne rozłożenie zajęć lekcyjnych w tygodniu, nieuwzględnienie w każdym dniu nauki zajęć z elementami ruchu oraz występowanie pięciominutowych przerw między lekcjami. Jeśli chodzi o żywienie, tylko sześć szkół dostało maksymalny wynik, 90 – średni, a 11 – minimalny. Niższy wynik był spowodowany m.in. brakiem bloku żywieniowego w szkole, brakiem sklepiku szkolnego czy sprzedawaniem w sklepiku produktów wysokotłuszczowych albo z dużą zawartością cukru. W zakresie stanu sanitarnego 102 szkoły dostały maksymalną liczbę punktów, pięć zaś uzyskało średni wynik. |