Obserwuj
Tytuł badania: |
Badanie świadomości i podstaw wiedzy ekonomicznej wśród uczestników programów edukacyjnych skierowanych do najmłodszych |
Kolejne lata cyklu: |
2009
2010
2012
2013
|
Typ badania: |
cykliczne |
Instytucja: |
|
Data: |
[2009] |
Badacz: |
Bartosz Majewski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy dojrzałości ekonomicznej uczestników programów edukacyjnych organizowanych przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się formularzem ankietowym, który składał się z trzech części (w tym: oceny własnej znajomości zagadnień z zakresu przedsiębiorczości i ekonomii, testu sprawdzającego wiedzę w formie zdań do uzupełnienia oraz oceny dotyczącej zjawisk gospodarczych). Próba liczyła 360 uczniów szóstych klas szkół podstawowych, którzy uczęszczali na zajęcia Ekonomicznego Uniwersytetu Dziecięcego z Warszawy, Białegostoku, Katowic i Bełchatowa, oraz 72 gimnzjalistów uczestniczących w zajęciach Akademii Młodego Ekonomisty. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zagadnienia makroekonomiczne należały do najsłabiej rozumianych kategorii pojęć. Wykazano również, że respondenci deklarowali najwyższą zaradność w sytuacjach wymagających postawy asertywnej (w tym: zwrot wadliwego produktu, odmowa pożyczenia pieniędzy, negocjacja zniżki). Ponadto okazało się, że w opinii większości ankietowanych prowadzenie własnej firmy jest atrakcyjną ścieżką przyszłych wyborów życiowych. Jednocześnie zwrócono uwagę na brak umiejętności m.in. matematycznego obliczenia odsetek lokaty. |
Deskryptory TESE: |
wiedza, młodzież, ekonomia, edukacja, przedsiębiorczość, gospodarka |
TESE descriptors: |
knowledge, youth, economics, education, enterpreneurship, economy |
Publikacje: |
- Majewski, B. (2010). Badanie świadomości i podstaw wiedzy ekonomicznej wśród uczestników programów edukacyjnych skierowanych do najmłodszych. e-mentor, 2. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/34/id/730
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.