Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poczucia tożsamości współczesnej młodzieży. Analiza objęła również wybrane orientacje młodych ludzi oraz uchwycenie ich opinii na temat specyfiki uczestniczenia w globalnym świecie, oceny pokolenia rówieśników, a także ceny własnej osoby w kontekście cech charakteryzujących innych młodych ludzi. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiej ankiety. Badaniem objęto 439 uczniów klas I-III szkół średnich różnego typu (liceum, technikum, szkoła zawodowa), zlokalizowanych w województwie wielkopolskim (tj. w Poznaniu, Kościanie, Opalenicy, Rokietnicy oraz Pobiedziskach). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci najczęściej podkreślali takie właściwości współczesnego społeczeństwa jak: „rozwój technik informacyjnych poszerzających zakres i możliwości kontaktu między ludźmi całego globu”; „kulturę popularną z podkreśleniem kultury upozorowania, reality show, kultu ciała i seksualności” oraz „kulturę konsumpcji zgodną z hasłem »towary kupują swoich nabywców«”. Jednocześnie odnotowano, że uczniowie wskazali wiedzę jako ważną kategorię, w związku z czym wysunięto wniosek o wysokim stopniu świadomości ankietowanych o aktualnych wymogach związanych z rynkiem pracy. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami najniższe średnie wyniki stwierdzono w zakresie takich tendencji społecznych jak: „odpowiedzialność za decyzje, które mają wpływ na nowy kształt porządku światowego” oraz „odpowiedzialne współuczestnictwo i współdziałanie we współzależnym społeczeństwie globalnym”. Dodatkowo na podstawie uzyskanego materiału wykazano, że badana młodzież postrzegała własne pokolenie jako pozytywny kontrast do pokoleń wcześniejszych, przede wszystkim z powodu dużych możliwości rozwoju. |