BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki
Typ badania: międzynarodowe
Data: 2013
Badacz: Krzysztof Safin
Abstrakt:

Analizie poddano wyniki badania przeprowadzonego w ramach międzynarodowego projektu GUESSS. Organizatorzy projektu za główne cele przyjęli systematyczną obserwację intencji przedsiębiorczych studentów, identyfikację czynników wpływających na jej poziom oraz ocenę aktywności uczelni w zakresie przedsiębiorczego wykształcenia studentów. Badaniem objęto ok. 93 tys. studentów z 30 krajów – polska próba stanowiła 11% (N = ponad 11 tys.) i była reprezentowana przez blisko 40 uczelni różnych typów (niemal połowa respondentów studiowała kierunki biznesowe). Do zebrania materiału badawczego posłużono się ankietą. Na podstawie przeprowadzonej analizy wykazano, że wśród planowanych ścieżek kariery największą popularnością cieszyła się droga „pracownika” (po studiach – 66,5%; po 5 latach – 32,8%), następnie: „przedsiębiorcy” (po studiach – 17,4%; po 5 latach – 43,4%) oraz „urzędnika” (po studiach – 1,2%, po 5 latach – 10,1%). Jednocześnie okazało się, że niezdecydowane osoby stanowiły 12,4% (po studiach) i 14,0% (po 5 latach). Ustalono również, że czynnikami istotnymi przy wyborze przyszłej ścieżki kariery były przede wszystkim: realizowanie marzeń, możliwość bycia kreatywnym, swoboda w pracy, stworzenie czegoś własnego, niezależność. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ustalono, że wśród działań podjętych w celu założenia własnej firmy najczęściej wskazywano analizę rynku konkurencji (58,2%), konsultację produktu lub pomysłu na biznes (31,60%) oraz stworzenie biznesplanu (22,80%). Zwrócono również uwagę, że 26% osób nic nie zrobiło. Pod względem uczestniczenia w zajęciach z obszaru przedsiębiorczości okazało się, że 35,5% badanych do tej pory nie brało udziału w żadnych; 32,9% brało udział w co najmniej jednych zajęciach, które stanowiły obowiązkowy przedmiot na studiach; 31,1% brało udział w co najmniej jednych zajęciach jako wolny słuchacz, a 28,2% studiowało na kierunku związanym z tematyką przedsiębiorczości.

Autorskie słowa kluczowe: przedsiębiorczość studencka, założyciel przedsiębiorstwa, bariery przedsiębiorczości
Author's Keywords: students activities and intentions, business founders, founding barriers
Deskryptory TESE: przedsiębiorczość, student, życie studenckie, zachowania, postawa, dydaktyka, kariera zawodowa, przebieg kariery zawodowej
TESE descriptors: enterpreneurship, student, student life, behaviour, attitude, didactics, career, career advancement
Publikacje:
  • Safin, K. (2014). Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki. Horyzonty Wychowania, 26, 327-340.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"