Abstrakt: |
Analizie poddano wyniki badania przeprowadzonego w ramach międzynarodowego projektu GUESSS. Organizatorzy projektu za główne cele przyjęli systematyczną obserwację intencji przedsiębiorczych studentów, identyfikację czynników wpływających na jej poziom oraz ocenę aktywności uczelni w zakresie przedsiębiorczego wykształcenia studentów. Badaniem objęto ok. 93 tys. studentów z 30 krajów – polska próba stanowiła 11% (N = ponad 11 tys.) i była reprezentowana przez blisko 40 uczelni różnych typów (niemal połowa respondentów studiowała kierunki biznesowe). Do zebrania materiału badawczego posłużono się ankietą. Na podstawie przeprowadzonej analizy wykazano, że wśród planowanych ścieżek kariery największą popularnością cieszyła się droga „pracownika” (po studiach – 66,5%; po 5 latach – 32,8%), następnie: „przedsiębiorcy” (po studiach – 17,4%; po 5 latach – 43,4%) oraz „urzędnika” (po studiach – 1,2%, po 5 latach – 10,1%). Jednocześnie okazało się, że niezdecydowane osoby stanowiły 12,4% (po studiach) i 14,0% (po 5 latach). Ustalono również, że czynnikami istotnymi przy wyborze przyszłej ścieżki kariery były przede wszystkim: realizowanie marzeń, możliwość bycia kreatywnym, swoboda w pracy, stworzenie czegoś własnego, niezależność. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami ustalono, że wśród działań podjętych w celu założenia własnej firmy najczęściej wskazywano analizę rynku konkurencji (58,2%), konsultację produktu lub pomysłu na biznes (31,60%) oraz stworzenie biznesplanu (22,80%). Zwrócono również uwagę, że 26% osób nic nie zrobiło. Pod względem uczestniczenia w zajęciach z obszaru przedsiębiorczości okazało się, że 35,5% badanych do tej pory nie brało udziału w żadnych; 32,9% brało udział w co najmniej jednych zajęciach, które stanowiły obowiązkowy przedmiot na studiach; 31,1% brało udział w co najmniej jednych zajęciach jako wolny słuchacz, a 28,2% studiowało na kierunku związanym z tematyką przedsiębiorczości. |