BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przedmioty przyrodnicze w wybranych krajach. Raport z wizyty studyjnej w Finlandii
Instytucja:
Data: styczeń 2011
Badacz: Marcin Chrzanowski, Elżbieta Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Które z czynników wpływających na fiński system edukacji – rozwiązania organizacyjne, warunki materialne, obowiązująca podstawa programowa, stosowane metody nauczania lub inne – przyczyniają się do skutecznego kształtowania i rozwijania rozumowania naukowego w fińskiej szkole? Co odróżnia zajęcia z przedmiotów przyrodniczych w Finlandii od zajęć prowadzonych w Polsce, a co może przekładać się na kształtowanie umiejętności złożonych, w tym rozumowania naukowego? Jako metodę badawczą obrano obserwację zajęć z przedmiotów przyrodniczych z użyciem karty obserwacji oraz wywiad indywidualny z zastosowaniem kwestionariusza wywiadu. Wizyty studyjne przeprowadzono w sześciu szkołach. Na podstawie wizyty sformułowano następujące wnioski o edukacji przyrodniczej w Finlandii: rozwija umiejętności posługiwania się metodą naukową, budzi zainteresowanie uczniów środowiskiem przyrodniczym, skupia się na rozwoju kompetencji społecznych. Nie zauważono, by nauczyciele stosowali podczas obserwowanych lekcji rozwiązań nieznanych w polskiej szkole; podobny był sposób prowadzenia zajęć, także metody stosowane przez nauczycieli w pracy z uczniem. Podczas lekcji uczniowie wykonywali doświadczenia w zgodzie z procedurą badawczą i z reguły sami wyciągali wnioski. Podczas zajęć powtarzano wielokrotnie określone czynności, dzięki czemu uczniowie mogli doskonalić swoje umiejętności. Uczniowie posługiwali się wyposażeniem pracowni zgodnie z jego przeznaczeniem, dbali o środki dydaktyczne i porządek w sali lekcyjnej.

Deskryptory TESE: Finlandia, nauki przyrodnicze, biologia, fizyka, nauczanie, chemia, geografia, metoda nauczania
TESE descriptors: Finland, natural sciences, biology, physics, teaching, chemistry, geography, teaching method
Publikacje:
  • Poziomek, U., Chrzanowski, M. i Ostrowska, E.B. (2014). Przedmioty przyrodnicze w wybranych krajach. Raport z wizyty studyjnej w Finlandii. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/226-analiza-funkcjonowania-nauczania-przedmiotow-przyrodniczych-w-wybranych-krajach.html
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"