Obserwuj
Tytuł badania: |
Przedmioty przyrodnicze w wybranych krajach. Raport z wizyty studyjnej w Finlandii |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 2011 |
Badacz: |
Marcin Chrzanowski, Elżbieta Barbara Ostrowska, Urszula Poziomek |
Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Które z czynników wpływających na fiński system edukacji – rozwiązania organizacyjne, warunki materialne, obowiązująca podstawa programowa, stosowane metody nauczania lub inne – przyczyniają się do skutecznego kształtowania i rozwijania rozumowania naukowego w fińskiej szkole? Co odróżnia zajęcia z przedmiotów przyrodniczych w Finlandii od zajęć prowadzonych w Polsce, a co może przekładać się na kształtowanie umiejętności złożonych, w tym rozumowania naukowego? Jako metodę badawczą obrano obserwację zajęć z przedmiotów przyrodniczych z użyciem karty obserwacji oraz wywiad indywidualny z zastosowaniem kwestionariusza wywiadu. Wizyty studyjne przeprowadzono w sześciu szkołach. Na podstawie wizyty sformułowano następujące wnioski o edukacji przyrodniczej w Finlandii: rozwija umiejętności posługiwania się metodą naukową, budzi zainteresowanie uczniów środowiskiem przyrodniczym, skupia się na rozwoju kompetencji społecznych. Nie zauważono, by nauczyciele stosowali podczas obserwowanych lekcji rozwiązań nieznanych w polskiej szkole; podobny był sposób prowadzenia zajęć, także metody stosowane przez nauczycieli w pracy z uczniem. Podczas lekcji uczniowie wykonywali doświadczenia w zgodzie z procedurą badawczą i z reguły sami wyciągali wnioski. Podczas zajęć powtarzano wielokrotnie określone czynności, dzięki czemu uczniowie mogli doskonalić swoje umiejętności. Uczniowie posługiwali się wyposażeniem pracowni zgodnie z jego przeznaczeniem, dbali o środki dydaktyczne i porządek w sali lekcyjnej. |
Deskryptory TESE: |
Finlandia, nauki przyrodnicze, biologia, fizyka, nauczanie, chemia, geografia, metoda nauczania |
TESE descriptors: |
Finland, natural sciences, biology, physics, teaching, chemistry, geography, teaching method |
Publikacje: |
- Poziomek, U., Chrzanowski, M. i Ostrowska, E.B. (2014). Przedmioty przyrodnicze w wybranych krajach. Raport z wizyty studyjnej w Finlandii. Pobrane z http://eduentuzjasci.pl/badania/110-badanie/226-analiza-funkcjonowania-nauczania-przedmiotow-przyrodniczych-w-wybranych-krajach.html
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.