Tytuł badania: |
Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na przykładzie kierunku geografia) |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Monika Płaziak, Tomasz Rachwał |
Abstrakt: |
Celem badania była prezentacja roli i miejsca edukacji w zakresie przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach na przykładzie międzyobszarowego kierunku geografia, zaliczanego głównie do nauk przyrodniczych i społecznych. Materiał badawczy stanowiły plany studiów – analizie poddano pozycję przedsiębiorczości pod względem ilości i tematyki kursów w strukturze oferowanych studiów. Sformułowano także pytanie: na ile w programach studiów są implementowane zapisy Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego odnoszące się do przedsiębiorczości. Finalnie do analizy wybrano 26 planów studiów na kierunku geografia dla studiów stacjonarnych na 14 uczelniach wyższych (zarówno publicznych, jak i prywatnych). Jednocześnie dokonano przeglądu 19 programów kształcenia na kierunku geografia. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono rozpiętość w zależności od stopnia studiów. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem na studiach pierwszego stopnia oferta okazała się bogatsza ze względu na większą liczbę kursów z zakresu przedsiębiorczości (w tym z przedsiębiorczości 32 oraz 19 związanych z przedsiębiorczością). Na studiach drugiego stopnia zorganizowano 23 kursy z przedsiębiorczości, a liczba kursów związanych z przedsiębiorczością wynosiła 19. Okazało się, że jedynie w programach UP w Krakowie i UJK w Kielcach realizowano obligatoryjny kurs w całości poświęcony przedsiębiorczości. Jednocześnie najwyższy udział godzin i punktów ECTS w toku kształcenia odnotowano w UP w Krakowie (studia pierwszego i drugiego stopnia) oraz na Uniwersytecie Gdańskim (studia pierwszego stopnia). |
Autorskie słowa kluczowe: |
kompetencje kluczowe, edukacja, studia wyższe, przedsiębiorczość, Polska |
Author's Keywords: |
key competences, education, higher education, entrepreneurship, Poland |
Deskryptory TESE: |
student, studia wyższe, przedsiębiorczość, przedmiot nauczania, program nauczania, geografia |
TESE descriptors: |
student, higher education course, enterpreneurship, curriculum subject, curriculum, geography |
Publikacje: |
- Płaziak, M. i Rachwał, T. (2014). Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości w polskich uniwersytetach na studiach nieekonomicznych (na przykładzie kierunku geografia). Horyzonty Wychowania, 26, 249-266.
|