BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Kształcenie zawodowe – diagnoza i postulowane kierunki zmian
Projekt badawczy:
  • Unowocześnianie metod i form kształcenia zawodowego z punktu widzenia zwiększania zatrudnialności i zmniejszania bezrobocia absolwentów szkół zawodowych
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2010 – 2012
Badacz: Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Maciej Gruza, Urszula Jeruszka, Mieczysław Kabaj, S.M. Kwiatkowski, J. Mirosław, J. Nowosad, A. Stępnikowski, Krzysztof Symela
Abstrakt:

Badanie objęło trzy województwa: mazowieckie, dolnośląskie i warmińsko-mazurskie (kluczem doboru były: stopa bezrobocia, liczba absolwentów szkół średnich o profilu zawodowym oraz struktura bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy). Badanie dotyczyło czterech zawodów: technik informatyk, technik mechatronik, technik hotelarstwa, kucharz (dobór tych zawodów był podyktowany ich popularnością oraz dużym odsetkiem wyboru tych kierunków przez młodzież). Próba badanych osób została wytypowana ze względu na kilka kryteriów: zawód, rodzaj szkoły, województwo. Przebadano dyrektorów (150), uczniów z ostatnich klas techników i szkół policealnych (983), absolwentów szkół z lat 2008-2010 (810), egzaminatorów z okręgowych komisji egzaminacyjnych (15), dyrektorów z centrów kształcenia praktycznego (156), pracodawców (260). Łączna próba respondentów wyniosła 2374 osoby. Do badania wybrano metodologię ilościową (ankiety audytoryjne dla uczniów i ankiety pocztowe dla dyrektorów, absolwentów, pracodawców, dyrektorów centrów kształcenia praktycznego) i jakościową (indywidualne wywiady pogłębione dla absolwentów, egzaminatorów, pracodawców). Wyniki badania wskazały m.in. na metody nauczania stosowane podczas praktyk zawodowych. Do najczęściej wykorzystywanych (zdaniem dyrektorów szkół) należą: obserwacja prac wykonywanych przez pracowników (76,1%) oraz pokaz działania maszyny/urządzenia/programu komputerowego na stanowisku pracy (70,1%). Według absolwentów są to dodatkowo ćwiczenia na stanowisku pracy w danym zawodzie (65,6%). Z badania wynika także m.in., że w okresie nie dłuższym niż miesiąc najszybciej znajdzie pracę kucharz (38,46%). Powyżej dwóch lat musi szukać pracy w zawodzie 9,52% techników mechatroników. Wnioski z badania są postulatami dotyczącymi kierunków zmian kształcenia zawodowego w Polsce.

Author's Keywords: vocational training, vocational schools to prepare graduates for employment, skills
Deskryptory TESE: kształcenie techniczne, kształcenie i szkolenie zawodowe, szkoła średnia o profilu zawodowym, praca, przyuczenie do zawodu, absolwent
TESE descriptors: technical education, vocational education and training, vocational school, labour, apprenticeship, school leaver
Publikacje:
  • Jeruszka, U. (2014). Kształcenie zawodowe – diagnoza i postulowane kierunki zmian. Politya Społeczna, 9, 24-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"