BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie
Instytucja:
Data: styczeń 2004 – maj 2004
Badacz: Anna Grabowiec
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Czy istnieje, a jeśli tak, to jaka jest zależność między doświadczaniem przemocy w rodzinie a samooceną młodzieży gimnazjalnej? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Kwestionariusza Krzywdzenia Dziecka M. Sajkowskiej i J. Siemaszko oraz Skali Samooceny (TSCS) W.H. Fittsa. Badaniem objęto 231 gimnazjalistów z trzech wylosowanych szkół publicznych: Gimnazjum nr 1 w Lublinie, Gimnazjum nr 1 przy Zespole Szkół w Niemcach oraz Gimnazjum nr 1 w Łęcznej. Wśród respondentów (doboru dokonano za pomocą procedury losowania grupowego) znalazło się 121 uczniów klas drugich oraz 110 uczniów klas trzecich. Wiek badanych mieścił się w przedziale od 15 do 17 lat. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że młodzież doświadczająca przemocy fizycznej w mniejszym stopniu (niż młodzież wychowywana bez przemocy) akcentowała pozytywne cechy koncepcji własnej osoby w obrębie poszczególnych sfer „ja”. Potwierdzono także założenie o niższym poziomie poczucia własnej wartości ofiar przemocy psychicznej. Odnotowano, że uczniów doświadczających przemocy cechowała również chwiejność i brak pewności siebie oraz skłonności do zamykania się w sobie. Jednocześnie wykazano, że respondentów, którzy doznali przemocy seksualnej, charakteryzowało obniżone poczucie szacunku i oczekiwań wobec siebie.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, przemoc, relacja rodzice – dziecko, dziecko, postawa, zachowania, relacje interpersonalne
TESE descriptors: family, parents, violence, parent-child relation, child, attitude, behaviour, interpersonal relations
Publikacje:
  • Grabowiec, A. (2011). Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"