BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aktywność fizyczna młodzieży – wykorzystanie obiektów i terenów sportowo-rekreacyjnych
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Adam Kantanista, Alicja Koralewska
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 170 uczniów gimnazjum ze Swarzędza, którzy urodzili się w 1996 roku. Do analizy zakwalifikowano wyniki 153 osób. Celem badania było m.in. określenie poziomu aktywności fizycznej szesnastolatków ze Swarzędza, a także określenie częstości wykorzystania obiektów i terenów sportowo-rekreacyjnych w czasie wolnym przez badaną młodzież. W badaniu posłużono się Międzynarodowym Kwestionariuszem Aktywności Fizycznej, składającym się z siedmiu pytań dotyczących aktywności fizycznej. 64% dziewcząt i chłopców charakteryzowało się wysokim poziomem aktywności fizycznej. Wystarczający poziom aktywności fizycznej stwierdzono u 14% respondentów. Wysokim poziomem aktywności fizycznej najczęściej odznaczała się młodzież mieszkająca na osiedlach, na których najwięcej jest bezpłatnych terenów i obiektów sportowo-rekreacyjnych. Najmniej uczniów o wysokim poziomie aktywności mieszkało w okolicach, gdzie dominowały płatne obiekty. Młodzież najczęściej uprawiała sport na boiskach sportowych; kilka razy w tygodniu korzystali z nich chłopcy (35,4%) i dziewczęta (20,3%). Co piąty ankietowany kilka razy w tygodniu korzystał ze ścieżek rowerowych albo biegowych. Najrzadziej młodzież wybierała kręgielnię, korty tenisowe itp. Młodzież pochodząca z osiedli częściej wybierała boiska sportowe (9,8%). Największą popularnością wśród gimnazjalistów cieszyły się bezpłatne obiekty sportowe, w których młodzież uprawiała aktywność fizyczną kilka razy w tygodniu. Stwierdzono nieznaczny wpływ odległości od obiektów sportowych od miejsca zamieszkania badanych.

Deskryptory TESE: zajęcia pozaszkolne, zajęcia rekreacyjne, pedagogika czasu wolnego, sprawność, zdrowie
TESE descriptors: out-of-school-hours provision, leisure activities, leisure education, efficiency, health
Publikacje:
  • Koralewska, A. i Kantanista, A. (2014). Aktywność fizyczna młodzieży – wykorzystanie obiektów i terenów sportowo-rekreacyjnych. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 7, 30-34.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"