Abstrakt: |
W badaniu posłużono się metodą eksperymentu naturalnego, w którym uczestniczyli uczniowie jednego z wrocławskich gimnazjów. Celem badania było określenie zależności między czytaniem albo rysowaniem komiksu a efektywnością nauczania. Uczniów podzielono na dwie grupy eksperymentalne (jedna rysowała komiks, a druga czytała komiks) i jedną kontrolną. Na koniec eksperymentu przeprowadzono test kontrolujący wiedzę uczniów. Łącznie w badaniu wzięło udział 179 osób (sprawdzian pisało 172 uczniów). W próbie znalazło się 93 chłopców i 79 dziewcząt. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że w klasach pierwszych i drugich najlepiej napisali sprawdzian uczniowie czytający komiks, w dalszej kolejności rysujący komiks i czytający podręcznik. Natomiast w klasie trzeciej test najlepiej napisali uczniowie czytający podręcznik, a w dalszej kolejności czytający komiks i rysujący komiks. Różnice istotne statystycznie wystąpiły w klasach drugiej i trzeciej. W klasie drugiej istotne różnice dotyczyły czytania komiksu i czytania podręcznika oraz czytania podręcznika i rysowania komiksu. Wyższe wyniki uczniowie uzyskali w zakresie czytania komiksu niż czytania podręcznika oraz w zakresie rysowania komiksu niż czytania podręcznika. Na podstawie wyników badania potwierdzono istotną zależność między wykorzystaniem komiksu na lekcji historii a wzrostem efektywności nauczania. Lepsze wyniki uczniów klas trzecich czytających podręcznik można wytłumaczyć treściową zawartością materiału, który zawierał wiele danych o charakterze encyklopedycznym. |