BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komiks w nauczaniu historii w gimnazjum
Data: [2013]
Badacz: Natalia Polak
Abstrakt:

W badaniu posłużono się metodą eksperymentu naturalnego, w którym uczestniczyli uczniowie jednego z wrocławskich gimnazjów. Celem badania było określenie zależności między czytaniem albo rysowaniem komiksu a efektywnością nauczania. Uczniów podzielono na dwie grupy eksperymentalne (jedna rysowała komiks, a druga czytała komiks) i jedną kontrolną. Na koniec eksperymentu przeprowadzono test kontrolujący wiedzę uczniów. Łącznie w badaniu wzięło udział 179 osób (sprawdzian pisało 172 uczniów). W próbie znalazło się 93 chłopców i 79 dziewcząt. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że w klasach pierwszych i drugich najlepiej napisali sprawdzian uczniowie czytający komiks, w dalszej kolejności rysujący komiks i czytający podręcznik. Natomiast w klasie trzeciej test najlepiej napisali uczniowie czytający podręcznik, a w dalszej kolejności czytający komiks i rysujący komiks. Różnice istotne statystycznie wystąpiły w klasach drugiej i trzeciej. W klasie drugiej istotne różnice dotyczyły czytania komiksu i czytania podręcznika oraz czytania podręcznika i rysowania komiksu. Wyższe wyniki uczniowie uzyskali w zakresie czytania komiksu niż czytania podręcznika oraz w zakresie rysowania komiksu niż czytania podręcznika. Na podstawie wyników badania potwierdzono istotną zależność między wykorzystaniem komiksu na lekcji historii a wzrostem efektywności nauczania. Lepsze wyniki uczniów klas trzecich czytających podręcznik można wytłumaczyć treściową zawartością materiału, który zawierał wiele danych o charakterze encyklopedycznym.

Deskryptory TESE: treści kształcenia, nauczanie, metoda nauczania, historia, wiedza, podręcznik
TESE descriptors: content of learning, teaching, teaching method, history, knowledge, textbook
Publikacje:
  • Polak, N. (2014). Komiks w nauczaniu historii w gimnazjum. Wiadomości Historyczne, 1, 27-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"