BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Matematyka wciąż lustrowana
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Lidia Jastrzębska
Abstrakt:

Doniesienie jest przeglądem badań na temat szkolnych wyników uczenia się matematyki. Przywołano badania ogłoszone w 2013 r. (analiza za lata 2005-2009) i prowadzone przez badawczy ośrodek CEP (Centre for Economic Performance), który działa w ramach London School of Economics  & Political Science. Wyniki tych badań potwierdzają wpływ młodych Polaków na poziom kształcenia matematyki w brytyjskich szkołach. Wyniki badania PISA 2012 pokazują, że polscy gimnazjaliści plasują się dość wysoko wśród liderów europejskich pod względem umiejętności matematycznych. Przyczyny upatruje się w reformie edukacji z 1999 r. Z raportu Eurydice i badania TIMSS wynika, że polscy uczniowie wypadają poniżej średniej w zakresie edukacji matematycznej wobec rówieśników z badanych krajów OECD. Przywołano także Raport o stanie edukacji. Społeczeństwo w drodze do wiedzy (2010) Instytutu Badań Edukacyjnych oraz zaprezentowano wstępną metodologię badania realizowanego przez IBE, a dotyczącego stanu realizacji matematyki w gimnazjum. Badanie obejmuje 20 losowo dobranych szkół z trzeciego etapu edukacyjnego z czterech województw (pomorskie, mazowieckie, podlaskie, dolnośląskie). W każdym z wymienionych województw badanie realizowane jest w pięciu szkołach (łącznie 20 szkół). Badanie polega m.in. na obserwacji czterech kolejnych lekcji matematyki, przeprowadzeniu testu matematycznego w każdym z badanych oddziałów klasowych, wywiadach grupowych z uczniami oraz na przeprowadzeniu ankiety audytoryjnej i wywiadów z nauczycielami.

Deskryptory TESE: matematyka, jakość kształcenia, jakość nauczania, uczeń, nauczyciel
TESE descriptors: mathematics, quality of education, teaching quality, pupil, teacher
Publikacje:
  • Jastrzębska, L. (2014). Matematyka wciąż lustrowana. Nowa Szkoła, 1, 3-10.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"