Abstrakt: |
Badanie miało na celu sprawdzenie, jaki wpływ na kształtowanie wyobrażeń na temat cząsteczek chemicznych i niektórych związanych z nimi procesów ma zastosowanie animacji komputerowej oraz wiek uczniów. W badaniu wykorzystano technikę ankiety składającą się z pięciu pytań otwartych. Uwzględniono Objęto nią 359 uczniów, w tym 75 uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, 101 uczniów klasy czwartej, 91 uczniów klasy piątej i 92 uczniów klasy szóstej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie przez zastosowaniem animacji komputerowej podawali najczęściej odpowiedzi oparte na skojarzeniach z właściwościami, procesami lub zjawiskami poznanymi na lekcjach, ewentualnie zaczerpniętymi z wiedzy potocznej. Młodsi uczniowie nie posiadali wiedzy na temat ruchu cząsteczek, wykazywali się jednak bardziej żywą wyobraźnią a ich odpowiedzi zawsze odwoływały się do doświadczeń z życia codziennego. Po zastosowaniu animacji badani potrafili opisać ruch cząsteczek, rzadziej podawali tez cechy czy procesy związane z danym pojęciem. Animacje pozwoliły im również wyjaśnić zachodzenie zjawisk, o które pytano je w ankiecie. Wizualizacja z wykorzystaniem komputera wpływała zatem pozytywnie na wyobrażenia uczniów bez względu na wiek.
|