BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ wieku uczniów oraz efekty zastosowania animacji komputerowej na kształcenie wyobrażeń wśród uczniów szkoły podstawowej
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Agnieszka Chmielowska-Marmucka, Jan Rajmund Paśko
Abstrakt:

Badanie miało na celu sprawdzenie, jaki wpływ na kształtowanie wyobrażeń na temat cząsteczek chemicznych i niektórych związanych z nimi procesów ma zastosowanie animacji komputerowej oraz wiek uczniów. W badaniu wykorzystano technikę ankiety składającą się z pięciu pytań otwartych. Uwzględniono Objęto nią 359 uczniów, w tym 75 uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej, 101 uczniów klasy czwartej, 91 uczniów klasy piątej i 92 uczniów klasy szóstej. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie przez zastosowaniem animacji komputerowej podawali najczęściej odpowiedzi oparte na skojarzeniach z właściwościami, procesami lub zjawiskami poznanymi na lekcjach, ewentualnie zaczerpniętymi z wiedzy potocznej. Młodsi uczniowie nie posiadali wiedzy na temat ruchu cząsteczek, wykazywali się jednak bardziej żywą wyobraźnią a ich odpowiedzi zawsze odwoływały się do doświadczeń z życia codziennego. Po zastosowaniu animacji badani potrafili opisać ruch cząsteczek, rzadziej podawali tez cechy czy procesy związane z danym pojęciem. Animacje pozwoliły im również wyjaśnić zachodzenie zjawisk, o które pytano je w ankiecie. Wizualizacja z wykorzystaniem komputera wpływała zatem pozytywnie na wyobrażenia uczniów bez względu na wiek.

 


Deskryptory TESE: uczeń, chemia, metoda nauczania, wiedza, nauczanie wspomagane komputerem, komputer, wiek
TESE descriptors: pupil, chemistry, teaching method, knowledge, computer-assisted learning, computer, age
Publikacje:
  • Chmielowska-Marmucka, A. i Paśko, J.R. (2008). Wpływ wieku uczniów oraz efekty zastosowania animacji komputerowej na kształcenie wyobrażeń wśród uczniów szkoły podstawowej. W: J.R. Paśko, M. Nodzyńska (red.), Badania w dydaktyce przedmiotów przyrodniczych (s. 58-62). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"