BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zatrudnialność absolwentów szkół wyższych – przegląd wyników badań losów absolwentów pod kątem zastosowanych wskaźników
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Maria Paczuska
Abstrakt:

Analizie poddano dostępne monitoringi dotyczące losów absolwentów przeprowadzane przez polskie uczelnie. W badaniu wykorzystano również opracowania, które związane były z tematyką zatrudnialności absolwentów. Na podstawie wyników analizy zauważono, że wskaźnik zatrudnienia jest zazwyczaj wskaźnikiem użyteczności kształcenia. Z zagranicznych wyników badań wynika, że w Europie ok. 10%–20% absolwentów szkół wyższych ma problemy ze znalezieniem pracy. W Polsce odsetek ten kształtuje się na podobnym poziomie – 8%–23% absolwentów wyższych uczelni jest bezrobotnych albo biernych zawodowo w okresie do sześciu miesięcy po ukończeniu nauki. W polskich badaniach na ogół nie uwzględnia się kategorii osób sprawujących opiekę nad dzieckiem albo osobą zależną; zalecane jest wyróżnienie takiej kategorii, która dotyczy wielu młodych absolwentek szkół wyższych. Z analizy dostępnych raportów wynika, że występują różnice dotyczące zatrudnienia absolwentów ze względu na płeć – niższe zarobki mają kobiety, są one również częściej bezrobotne. Wskaźnikiem różnicującym kraje i poszczególne uczelnie jest średni czas poszukiwania pracy przez absolwentów, mierzony liczbą miesięcy. W Polsce średni czas wchodzenia absolwentów szkół wyższych na rynek pracy wynosi 3,6 miesiąca, dla porównania: w Islandii 2,1, a w Grecji 12,2. W analizach bierze się pod uwagę także adekwatność zatrudnienia do zdobytego wykształcenia – na podstawie tzw. twardych danych, czyli zajmowanych stanowisk/wykonywanych zawodów, oraz subiektywnie, czyli poprzez bezpośrednie pytanie absolwentów, na ile ich praca zgodna jest ze zdobytym wykształceniem. Nieliczne polskie uczelnie pytają swoich absolwentów o zarobki; analiza dostępnych danych na ten temat wskazuje, że mogą występować różnice w średnim wynagrodzeniu absolwentów poszczególnych uczelni.

Deskryptory TESE: absolwent, absolwent szkoły wyższej, rynek pracy, wynagrodzenie, praca, zatrudnienie, bezrobocie
TESE descriptors: school leaver, graduate, labour market, salary, labour, employment, unemployment
Publikacje:
  • Paczuska, M. (2014). Zatrudnialność absolwentów szkół wyższych – przegląd wyników badań losów absolwentów pod kątem zastosowanych wskaźników. e-mentor, 1. Pobrane z http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/53/id/1071
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"