Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy zjawiska grania w gry komputerowe wśród młodzieży oraz oceny natężenia tego zjawiska. W badaniu uczestniczyło 117 uczniów klas I-III Technikum nr 12 w Częstochowie. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że 99 osób poświęcało czas na granie w gry komputerowe. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami 57% badanych rozpoczęło grać w wieku poniżej 10 lat (34% między 10. a 15. rokiem życia, a 9% w wieku powyżej 15 lat). Wykazano, ze 90% osób grało w domu, a do ulubionego rodzaju gier ankietowanych zaliczono strzelaniny. W dalszej kolejności uczniowie wskazywali: wyścigi, gry strategiczne, RPG, gry sportowe, zręcznościowe, przygodowe, symulatory, bijatyki, gry logiczne oraz edukacyjne. Okazało się również, że prawie połowie osób (49%) zdarzało się grać dłużej niż planowały. Respondenci zapytani o powody grania najczęściej wybierali odpowiedź: „rozładowują stres”; w dalszej kolejności: „gry opowiadają historię”, „są wyzwaniem” oraz „przenoszą w inną rzeczywistość”. Do uzależnienia od gier komputerowych przyznało się 3% osób. |