BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy nauczycieli
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Beata Komorowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: W jaki sposób nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej definiują trudności wychowawcze? Jaki odsetek uczniów sprawia trudności wychowawcze i jakie są ich przejawy? Jakie są uwarunkowania trudności wychowawczych w opinii nauczycieli? Jak nauczyciele radzą sobie z zapobieganiem i minimalizowaniem trudności wychowawczych i jakie działania w tym zakresie podejmuje szkoła? Próba liczyła 98 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej ze szkół zlokalizowanych na terenie województwa lubelskiego. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki autorskiego kwestionariusza, który zawierał 13 pytań (półotwartych i otwartych). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdaniem większości respondentów na pierwszym etapie kształcenia trudności wychowawcze sprawiało 17,1% uczniów (część ankietowanych wskazała, że odsetek ten wynosi poniżej 10%). Wykazano, że w opinii 72,4% osób rozmiar zjawiska trudności wychowawczych zwiększył się w czasie trwania ich pracy zawodowej (z około 5% w pierwszych latach pracy do 15%, 20% a nawet 30%). Do przejawów problematycznego zachowania wychowanków zaliczono: agresję (słowną i fizyczną, wymuszenia) – 11,42%; niepowodzenia w nauce – 10,55%; trudności w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych – 5,7%, korzystanie przez uczniów z telefonów komórkowych w czasie zajęć – 5,1%. Wśród przyczyn występowania trudności wychowawczych badani najczęściej wskazywali niedomagania w funkcjonowaniu rodzinnego środowiska wychowawczego (96,9%). W dalszej kolejności zwracano uwagę na błędy wychowawcze rodziców, złą atmosferę w domu rodzinnym, bezrobocie rodziców, patologie rodzinne, a także niską samoocenę wyniesioną z domu rodzinnego.

Autorskie słowa kluczowe: edukacja wczesnoszkolna, trudności wychowawcze
Author's Keywords: early school education, educational problems
Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, nauczyciel, zachowania, relacja nauczyciel – uczeń, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, dziecko
TESE descriptors: pre-primary education, teacher, behaviour, teacher-student relation, child rearing, childcare, child
Publikacje:
  • Komorowska, B. (2014). Trudności wychowawcze w edukacji wczesnoszkolnej z perspektywy nauczycieli. Roczniki Pedagogiczne, 6(42), 97-107.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"