Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyli uczniowie liceum (cztery szkoły) i technikum (trzy placówki) z Krakowa i Białegostoku. W dodatkowym losowaniu dobrano kolejne pięć liceów i sześć techników (była to lista rezerwowa). Łącznie w badaniu wzięły udział 1684 osoby (867 chłopców i 817 dziewcząt). Zastosowano technikę ankiety audytoryjnej. Wśród pytań kwestionariuszowych pojawiły się te dotyczące: uczestnictwa w zajęciach wychowania do życia w rodzinie (WdŻ), oceny tych zajęć przy uwzględnieniu różnych kryteriów, wizji przyszłości badanych uczniów, opinii o aborcji, pornografii. Wyniki badania potwierdziły uczestnictwo w zajęciach WdŻ: w Białymstoku 643 osób oraz w Krakowie 998 osób. Ocena sposobu prowadzenia zajęć z badanego przedmiotu wyglądała następująco: 44% wszystkich respondentów udzieliło odpowiedzi raczej się podoba, natomiast 6% – zdecydowanie nie podoba się. Badani uczniowie cenili to, że osoba prowadząca lekcje dobrze odnosi się do uczniów, ma dużą wiedzę z nauczanej dziedziny, uczy mądrych zasad postępowania, mówi w sposób interesujący (na sześciostopniowej skali odpowiedzi plasowały się w przedziale 4,4-5). Co czwarty uczeń był zdania, że wiedza zdobywana podczas zajęć WdŻ nie przyda mu się w życiu (26%). Największym zainteresowaniem podczas lekcji cieszyły się takie tematy jak: antykoncepcja, seksualność człowieka, miłość, zaufanie, wierność; najmniej – rozwój dziecka przed narodzeniem. Podstawowym źródłem wiedzy na temat seksualności okazali się rówieśnicy (62,4%). |