Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania: Jakie są uwarunkowania dyskusji stymulujących twórcze myślenie studentów? Które cele, treści, zasady, formy, metody i środki dydaktyczne pobudzają twórcze myślenie studentów w dyskusji? Próbę badawczą stanowili studenci drugiego roku pedagogiki z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Do zebrania materiału posłużono się metodą eksperymentu pedagogicznego. Wykorzystano również test, obserwację, autoobserwację i ankietę (w tym: Test Zdolności Twórczych opracowany przez J.P. Guilforda). W eksperymencie uczestniczyło 135 osób, które podzielono na 25 zespołów dyskusyjnych liczących od 3 do 7 osób. Badawczy cykl dyskusji objął 20 godzin ćwiczeń z przedmiotu: współczesne kierunki pedagogiczne. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że u wszystkich uczestników eksperymentu nastąpił wzrost wskaźników ideacyjnej płynności myślenia (w najliczniejszej grupie dyskutantów – 26% – odnotowano wzrost o 2 punkty w 5-stopniowej skali). Zaobserwowano również wzrost wskaźników semantycznej giętkości spontanicznej w myśleniu badanych osób, a także zmiany w obszarze oryginalności myślenia. |