Tytuł badania: |
Pakiet edukacyjny „Gramy w piktogramy” |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 2012 – czerwiec 2013 |
Badacz: |
Mirosław Dąbrowski, Małgorzata Żytko |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy skuteczności oddziaływań pakietu edukacyjnego „Gramy w piktogramy”. W testowaniu pakietu wzięło udział 22 nauczycieli oraz 500 uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Do zebrania materiału posłużono się testem z pomiarem powtarzanym i grupą kontrolną (wyodrębniono 8 klas eksperymentalnych oraz 8 klas kontrolnych). W preteście uczestniczyło 160 uczniów z klas eksperymentalnych oraz 170 z klas kontrolnych; w postteście – odpowiednio 149 i 163 uczniów. Na podstawie przeprowadzonego badania stwierdzono, że pakiet edukacyjny „Gramy w piktogramy” może wspierać rozwój umiejętności zarówno matematycznych, jak i językowych, społecznych i poznawczych. Zgodnie z uzyskanym materiałem wykazano, że w zakresie dostrzegania i wykorzystywania prawidłowości uczniowie klas eksperymentalnych osiągnęli średni wynik o blisko 15% wyższy od uczniów klas kontrolnych. Wyższe wyniki odnotowano także w obszarze wyjaśniania (o blisko 8%) oraz rozwiązywania problemów (o ponad 13%). Jednocześnie okazało się, że wyniki respondentów z klas eksperymentalnych w postteście wzrosły w stosunku do pretestu o 7,2 punktu (przy wzroście o 4,6 punktu w klasach kontrolnych), tym samym uznano efekt oddziaływania eksperymentalnego pakietu za istotny statystycznie. |
Autorskie słowa kluczowe: |
piktogramy, umiejętności matematyczne, modelowanie matematyczne, konstruowanie pojęć matematycznych, tutoring rówieśniczy |
Author's Keywords: |
pictograms, mathematical skills, mathematical models, maths notions construction, peer tutoring |
Deskryptory TESE: |
matematyka, umiejętności podstawowe, nauczanie, metoda nauczania, kształcenie na poziomie elementarnym |
TESE descriptors: |
mathematics, basic skills, teaching, teaching method, basic education |
Publikacje: |
- Dąbrowski, M. i Żytko, M. (2014). Pakiet edukacyjny „Gramy w piktogramy” – pomysł na wspieranie edukacji matematycznej dzieci i jego wykorzystanie w praktyce szkolnej. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(24), 48-58.
|