BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wychowankowie domów dziecka o sobie
Data: 2011 – 2012
Badacz: Lilianna Klimek
Abstrakt:

Celem badania było poznanie opinii wychowanków domów dziecka o nich samych, a także porównanie różnic między tymi opiniami a ocenami formułowanymi przez młodzież wychowującą się w domu rodzinnym. W badaniu wzięło udział 133 gimnazjalistów; w grupie podstawowej było 67 wychowanków domów dziecka, a w grupie kryterialnej 66 osób uczniów. Na podstawie wyników badania stwierdzono różnice między obiema grupami w zakresie pragnień i idealnego wizerunku własnej osoby. W swoich pragnieniach uczniowie z grupy porównawczej kierowali się przede wszystkim aspiracjami związanymi z nauką i wykształceniem, natomiast młodzież z domów dziecka wskazywała w tym kontekście przede wszystkim pracę. Ponadto osoby wychowujące się w rodzinnych domach trzy razy rzadziej nie były zadowolone z siebie i chciały się zmienić. Respondenci na ogół w podobnych sytuacjach odczuwali zadowolenie i poczucie dumy z siebie. Różnica prawie istotna statystycznie dotyczyła nieśmiałości jako wady, którą częściej wskazywali gimnazjaliści z grupy podstawowej. Młodzież z domów dziecka jako najczęściej odczuwany problem wskazywała poczucie bycia gorszym od rówieśników. 28,3% osób z domów dziecka miało poczucie niesprawiedliwości, związane z ocenianiem przez nauczycieli; problem ten częściej wskazywała młodzież z rodzinnych domów (47%). 27,3% osób z grupy porównawczej twierdziło, że nie mają żadnej bliskiej osoby, której mogliby zaufać.

Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, dziecko zagrożone, osobowość, krytycyzm, samoocena, specjalne potrzeby edukacyjne
TESE descriptors: children in public care, child at risk, personality, critical sense, self-evaluation, special educational needs
Publikacje:
  • Klimek, L. (2014). Wychowankowie domów dziecka o sobie. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 4, 44-55.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"