BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samodoskonalenie nauczycieli we współczesnych uwarunkowaniach
Instytucja:
Data: 2013 – 2014
Badacz: Jarosław Chmielewski, Monika Szpringer, Mariola Wojciechowska
Abstrakt:

Celem badania było dookreślenie zakresu samodoskonalenia nauczycieli, a także ustalenie czynników mających na to wpływ. Badanie przeprowadzono na terenie województwa świętokrzyskiego. Przebadano 250 nauczycieli ze szkół podstawowych (76% kobiet). Wykorzystano narzędzie kwestionariusza. Dane pozyskane z badania opracowano za pomocą pakietu statystycznego SPSS/PC. Wyniki badania wskazały, że najbardziej popularną formą doskonalenia nauczycieli są różnego rodzaju możliwości doskonalenia zawodowego (74,8%). O całkowitym przekwalifikowaniu myślało 8,4% respondentów. Dwóch na trzech badanych nauczycieli potwierdziło, że najbardziej optymalny czas na samodoskonalenie to nie dłużej niż kilka miesięcy, a także do kilku lat. Najczęściej decyzję o samodoskonaleniu podejmują nauczyciele  w wieku 30-40 lat. Najpopularniejszymi formami dokształcania nauczycielskiego cieszy się – w opinii badanych – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (studia podyplomowe, studia doktoranckie, konferencje, sympozja nauczycielskie, kursy, szkolenia, program Erasmus). Istotną rolę – w świetle zgromadzonych danych – odgrywa także Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, samodoskonalenie, uwarunkowania
Author's Keywords: teacher, self-improvement, conditioning
Deskryptory TESE: nauczyciel, samokształcenie, zawód nauczyciela, praca, rozwój umiejętności zawodowych
TESE descriptors: teacher, self-instruction, teaching profession, labour, skill development
Publikacje:
  • Wojciechowska, M., Szpringer, M. i Chmielewski, J. (2014). Samodoskonalenie nauczycieli we współczesnych uwarunkowaniach. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 3, 75-85.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"