Abstrakt: |
Celem badania było dookreślenie zakresu samodoskonalenia nauczycieli, a także ustalenie czynników mających na to wpływ. Badanie przeprowadzono na terenie województwa świętokrzyskiego. Przebadano 250 nauczycieli ze szkół podstawowych (76% kobiet). Wykorzystano narzędzie kwestionariusza. Dane pozyskane z badania opracowano za pomocą pakietu statystycznego SPSS/PC. Wyniki badania wskazały, że najbardziej popularną formą doskonalenia nauczycieli są różnego rodzaju możliwości doskonalenia zawodowego (74,8%). O całkowitym przekwalifikowaniu myślało 8,4% respondentów. Dwóch na trzech badanych nauczycieli potwierdziło, że najbardziej optymalny czas na samodoskonalenie to nie dłużej niż kilka miesięcy, a także do kilku lat. Najczęściej decyzję o samodoskonaleniu podejmują nauczyciele w wieku 30-40 lat. Najpopularniejszymi formami dokształcania nauczycielskiego cieszy się – w opinii badanych – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach (studia podyplomowe, studia doktoranckie, konferencje, sympozja nauczycielskie, kursy, szkolenia, program Erasmus). Istotną rolę – w świetle zgromadzonych danych – odgrywa także Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. |