BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: O związkach między religijnością a konstruowaniem tożsamości osobistej przez młodzież
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Dorota Czyżowska, Kamila Mikołajewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy istnieje związek między religijnością a kształtowanym przez młodzież stylem tożsamości? Czy młodzież uczęszczająca do szkół katolickich wykazuje większe zainteresowanie sprawami religii, a konstrukty religijne zajmują bardziej centralne miejsce w jej strukturze osobowości aniżeli w przypadku uczniów szkół niekatolickich? Czy istnieją różnice w zakresie związków religijności ze stylem tożsamości między młodzieżą uczącą się w szkołach katolickich a niekatolickich? Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Stylów Tożsamości oraz Skalą Centralności Religijności. Próba liczyła 300 osób w wieku od 14 do 18 lat (w tym 168 dziewcząt i 132 chłopców). Wśród respondentów 54% stanowili uczniowie gimnazjum, a 46% uczniowie liceów ogólnokształcących (w tym 158 ankietowanych uczęszczało do szkół katolickich). W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono związek między religijnością a konstruowanym przez młodzież stylem tożsamości. Ustalono, że wyższy poziom religijności wiązał się z wyższym poziomem zaangażowania tożsamościowego i stylem informacyjnym oraz normatywnym. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem nie odnotowano różnic związanych z płcią badanych – zarówno w zakresie centralności religijności, jak i stylów tożsamości. Na podstawie analizy porównawczej wyników gimnazjalistów i licealistów stwierdzono różnice w obszarze stylu informacyjnego oraz w skali poznawczego zainteresowania problematyką religijną (w obu przypadkach wyższe wyniki uzyskali starsi uczniowie). Dodatkowo okazało się, że im bardziej centralne miejsce zajmowały konstrukty religijne w osobowości respondentów, tym większe wykazywali oni zaangażowanie tożsamościowe oraz wypracowywali bardziej dojrzały i adaptacyjny styl tożsamości.

Autorskie słowa kluczowe: religijność, adolescencja, styl tożsamości
Deskryptory TESE: młodzież, postawa, religia, uczeń, gimnazjum, szkoła średnia
TESE descriptors: youth, attitude, religion, pupil, lower secondary, secondary school
Publikacje:
  • Czyżowska, D. i Mikołajewska, K. (2014). O związkach między religijnością a konstruowaniem tożsamości osobistej przez młodzież. Roczniki Psychologiczne, 1, 105-129.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"