Tytuł badania: |
O związkach między religijnością a konstruowaniem tożsamości osobistej przez młodzież |
Instytucja: |
|
Data: |
[2013] |
Badacz: |
Dorota Czyżowska, Kamila Mikołajewska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Czy istnieje związek między religijnością a kształtowanym przez młodzież stylem tożsamości? Czy młodzież uczęszczająca do szkół katolickich wykazuje większe zainteresowanie sprawami religii, a konstrukty religijne zajmują bardziej centralne miejsce w jej strukturze osobowości aniżeli w przypadku uczniów szkół niekatolickich? Czy istnieją różnice w zakresie związków religijności ze stylem tożsamości między młodzieżą uczącą się w szkołach katolickich a niekatolickich? Do zebrania materiału posłużono się Kwestionariuszem Stylów Tożsamości oraz Skalą Centralności Religijności. Próba liczyła 300 osób w wieku od 14 do 18 lat (w tym 168 dziewcząt i 132 chłopców). Wśród respondentów 54% stanowili uczniowie gimnazjum, a 46% uczniowie liceów ogólnokształcących (w tym 158 ankietowanych uczęszczało do szkół katolickich). W wyniku przeprowadzonego badania potwierdzono związek między religijnością a konstruowanym przez młodzież stylem tożsamości. Ustalono, że wyższy poziom religijności wiązał się z wyższym poziomem zaangażowania tożsamościowego i stylem informacyjnym oraz normatywnym. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem nie odnotowano różnic związanych z płcią badanych – zarówno w zakresie centralności religijności, jak i stylów tożsamości. Na podstawie analizy porównawczej wyników gimnazjalistów i licealistów stwierdzono różnice w obszarze stylu informacyjnego oraz w skali poznawczego zainteresowania problematyką religijną (w obu przypadkach wyższe wyniki uzyskali starsi uczniowie). Dodatkowo okazało się, że im bardziej centralne miejsce zajmowały konstrukty religijne w osobowości respondentów, tym większe wykazywali oni zaangażowanie tożsamościowe oraz wypracowywali bardziej dojrzały i adaptacyjny styl tożsamości. |
Autorskie słowa kluczowe: |
religijność, adolescencja, styl tożsamości |
Deskryptory TESE: |
młodzież, postawa, religia, uczeń, gimnazjum, szkoła średnia |
TESE descriptors: |
youth, attitude, religion, pupil, lower secondary, secondary school |
Publikacje: |
- Czyżowska, D. i Mikołajewska, K. (2014). O związkach między religijnością a konstruowaniem tożsamości osobistej przez młodzież. Roczniki Psychologiczne, 1, 105-129.
|