Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy przekonań studentów filologii angielskiej w odniesieniu do nauczania struktur gramatycznych oraz korekty błędów pojawiających się w użyciu tych struktur. Próba liczyła 106 studentów filologii angielskiej różnych lat studiów licencjackich (w tym 85 kobiet i 21 mężczyzn). Do zebrania materiału posłużono się specjalnie opracowanym kwestionariuszem. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że respondenci ocenili rolę gramatyki w procesie nauki języka angielskiego (w pięciostopniowej skali) na 4,05. Okazało się, że niemal wszyscy ankietowani lubili, kiedy nauczyciel poprawiał błędy gramatyczne w wypowiedziach pisemnych (97%) oraz ustnych (94%). Ustalono również, że zdaniem 90% studentów znajomość gramatyki pomaga w czytaniu oraz że nauczyciele powinni poprawiać błędy gramatyczne podczas zajęć. Zdecydowana większość osób (87%) zgodziła się ponadto z twierdzeniem, że znajomość reguł wspomaga komunikację. Ustalono, że 60% osób lubiło się uczyć gramatyki, a według 66% opanowanie tego podsystemu umożliwia uzyskanie wyższego poziomu zaawansowania. Okazało się, że 82% badanych za najbardziej pomocne w procesie nauczania uznało demonstrowanie przez lektora użycia struktur gramatycznych. Jednocześnie odnotowano, że 44% osób lubiło samodzielnie odkrywać reguły gramatyczne. W zakresie ćwiczenia struktur gramatycznych zdecydowana większość badanych (83%) lubiła otrzymywać teksty, w których nowa struktura była jakoś wyróżniona (np. kursywą, innym kolorem). Ustalono również, że pod względem korekty błędów gramatycznych studenci najczęściej preferowali, kiedy nauczyciel poprawiał błędy, jak tylko zostały popełnione (69%). |