BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przekonania studentów filologii angielskiej na temat nauczania gramatyki
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Jakub Bielak, Anna Mystkowska-Wiertelak, Mirosław Pawlak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy przekonań studentów filologii angielskiej w odniesieniu do nauczania struktur gramatycznych oraz korekty błędów pojawiających się w użyciu tych struktur. Próba liczyła 106 studentów filologii angielskiej różnych lat studiów licencjackich (w tym 85 kobiet i 21 mężczyzn). Do zebrania materiału posłużono się specjalnie opracowanym kwestionariuszem. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że respondenci ocenili rolę gramatyki w procesie nauki języka angielskiego (w pięciostopniowej skali) na 4,05. Okazało się, że niemal wszyscy ankietowani lubili, kiedy nauczyciel poprawiał błędy gramatyczne w wypowiedziach pisemnych (97%) oraz ustnych (94%). Ustalono również, że zdaniem 90% studentów znajomość gramatyki pomaga w czytaniu oraz że nauczyciele powinni poprawiać błędy gramatyczne podczas zajęć. Zdecydowana większość osób (87%) zgodziła się ponadto z twierdzeniem, że znajomość reguł wspomaga komunikację. Ustalono, że 60% osób lubiło się uczyć gramatyki, a według 66% opanowanie tego podsystemu umożliwia uzyskanie wyższego poziomu zaawansowania. Okazało się, że 82% badanych za najbardziej pomocne w procesie nauczania uznało demonstrowanie przez lektora użycia struktur gramatycznych. Jednocześnie odnotowano, że 44% osób lubiło samodzielnie odkrywać reguły gramatyczne. W zakresie ćwiczenia struktur gramatycznych zdecydowana większość badanych (83%) lubiła otrzymywać teksty, w których nowa struktura była jakoś wyróżniona (np. kursywą, innym kolorem). Ustalono również, że pod względem korekty błędów gramatycznych studenci najczęściej preferowali, kiedy nauczyciel poprawiał błędy, jak tylko zostały popełnione (69%).

Autorskie słowa kluczowe: korekta błędów, nauczanie gramatyki, przekonania uczących się
Author's Keywords: corrective feedback, grammar instruction, learner beliefs
Deskryptory TESE: język, angielski, nauczanie języka, nauczanie języków obcych, gramatyka, student, postawa, nauczanie
TESE descriptors: language, English, language teaching, foreign language teaching, grammar, student, attitude, teaching
Publikacje:
  • Pawlak, M., Mystkowska-Wiertelak, A. i Bielak, J. (2014). Przekonania studentów filologii angielskiej na temat nauczania gramatyki. Neofilolog, 1, 77-93.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"