BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czynniki warunkujące integrację stosunków społecznych w niższych klasach szkół podstawowych
Instytucja:
Data: 1986 – 1989
Badacz: Danuta Masna
Abstrakt:

Przedmiotem badania były kontakty interpersonalne między uczniami w klasach I-III szkoły podstawowej. Próbowano uzyskać odpowiedzi na pytania o: zależność stosunków społecznych w klasie od sytuacji rodzinnej, wpływ miejsca zamieszkania ucznia na stosunki społeczne w klasie szkolnej, wpływ indywidualnych cech uczniów na stosunki klasowe, stopień oddziaływania nauczycieli mogący zmienić układ stosunków w klasie. Badanie przeprowadzono wśród dzieci, które uczęszczały do klasy pierwszej w roku szkolnym 1986/1987, do klasy drugiej w 1987/1988, do klasy trzeciej w 1988/1989 w szkołach podstawowych w Strzegowie, Niedzborzu, Wieśniewie i Mławie. Zastosowano następujące narzędzia badawcze: test Moreno w klasie pierwszej, na podstawie wyników podzielono uczniów na trzy grupy: dzieci cieszących się uznaniem, dzieci o przeciętnym statusie, dzieci o niskim statusie; dzieci, które nie otrzymały żadnego wyboru, zaliczono do grupy uczniów izolowanych; plebiscyt życzliwości i niechęci w klasie drugiej; test socjometryczny trzykrotnie w ciągu roku szkolnego; test zawierał pytania: z kim uczeń chciałby siedzieć w ławce, z kim chciałby pełnić dyżur w klasie, z kim najczęściej rozmawia podczas przerwy; test Wechslera w celu poznania poziomu umysłowego uczniów klasy pierwszej szkoły podstawowej w Strzegowie; badanie zostało przeprowadzone przez psychologów z Poradni Wychowawczo-Zawodowej w Mławie. Na stosunki interpersonalne w klasie pierwszej i drugiej miało wpływ miejsce zamieszkania – więcej uczniów z miasta, w którym mieściła się szkoła podstawowa, zajmowało wysoką pozycję i zyskało większą popularność wśród rówieśników. Ponadto te dzieci, które dojeżdżały, woliły zawierać przyjaźnie między sobą, chciały także siedzieć ze sobą w ławce. Badania socjometryczne pokazały, że między dziewczynkami a chłopcami są słabe kontakty interpersonalne. Płeć dziecka zatem wpływa dezintegrująco na kontakty interpersonalne w klasach początkowych. Na stosunki klasowe ma duży wpływ pochodzenie dzieci – te pochodzenia robotniczego i chłopskiego najczęściej zajmują pozycje niską i przeciętną, w odróżnieniu od dzieci z rodzin inteligenckich, które mają wysoki status w klasie. Także osiągane wyniki w nauce wpływają na status w klasie – im lepsze oceny, tym lepiej uczeń jest postrzegany przez rówieśników. Uczniowie źle uczący się są odrzucani przez rówieśników.

Deskryptory TESE: ocenianie, kompetencje społeczne, postępy w nauce, postawa wobec szkoły, miejsce zamieszkania, socjalizacja, szkolnictwo podstawowe
TESE descriptors: marking, social competences, study progress, attitude towards school, place of residence, socialisation, primary education
Publikacje:
  • Masna, D. (1990). Czynniki warunkujące integrację stosunków społecznych w niższych klasach szkół podstawowych. Ruch Pedagogiczny, 3-4, 102-112.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"