Tytuł badania: |
Współodpowiedzialność za efekty kształcenia jako wyznacznik postępu autonomizacji studentów w nauczaniu języka specjalistycznego |
Instytucja: |
|
Data: |
2012 |
Badacz: |
Jolanta Łącka-Badura, Magdalena Łęska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi: czy i w jakim stopniu studenci – uczestnicy kursów języka specjalistycznego prowadzonych w ramach programu studiów uniwersyteckich – wyrażają gotowość przyjęcia współodpowiedzialności za efekty kształcenia. W badaniu wzięły udział trzy grupy: studenci studiów pierwszego topnia (N = 118), studenci studiów drugiego stopnia (N = 48) oraz absolwenci (N = 67). Do zebrania materiału posłużono się techniką ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci rozwijali zachowania autonomiczne wraz z nabywaniem nowych doświadczeń. Wykazano, że postęp autonomii przejawiał się w rozumieniu konieczności podjęcia współodpowiedzialności za efekty kształcenia oraz w konkretnych oczekiwaniach wobec nauczyciela. Starsze i bardziej doświadczone osoby w większym stopniu wyrażały gotowość do samodzielnej pracy w domu, regularnego powtarzania materiału oraz angażowania się w zajęcia (jednocześnie nie uzależniali oni swojego zachowania od wolnego czasu, ewentualnych sankcji nauczyciela czy subiektywnego poczucia atrakcyjności przydzielonych zadań). |
Autorskie słowa kluczowe: |
języki specjalistyczne, nauczyciel języka specjalistycznego, kształcenie dorosłych, autonomia ucznia, współodpowiedzialność ucznia |
Author's Keywords: |
ESP, ESP teacher, adult education, learner autonomy, learner's co-responsibility |
Deskryptory TESE: |
nauczanie języków obcych, angielski, efekt uczenia się, postępy w nauce, nauczanie, student, nauczanie języka, autonomia |
TESE descriptors: |
foreign language teaching, English, learning outcome, study progress, teaching, student, language teaching, autonomy |
Publikacje: |
- Łącka-Badura, J. i Łęska, M. (2014). Współodpowiedzialność za efekty kształcenia jako wyznacznik postępu autonomizacji studentów w nauczaniu języka specjalistycznego. Neofilolog, 42, 167-180.
|