BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współodpowiedzialność za efekty kształcenia jako wyznacznik postępu autonomizacji studentów w nauczaniu języka specjalistycznego
Instytucja:
Data: 2012
Badacz: Jolanta Łącka-Badura, Magdalena Łęska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi: czy i w jakim stopniu studenci – uczestnicy kursów języka specjalistycznego prowadzonych w ramach programu studiów uniwersyteckich – wyrażają gotowość przyjęcia współodpowiedzialności za efekty kształcenia. W badaniu wzięły udział trzy grupy: studenci studiów pierwszego topnia (N = 118), studenci studiów drugiego stopnia (N = 48) oraz absolwenci (N = 67). Do zebrania materiału posłużono się techniką ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci rozwijali zachowania autonomiczne wraz z nabywaniem nowych doświadczeń. Wykazano, że postęp autonomii przejawiał się w rozumieniu konieczności podjęcia współodpowiedzialności za efekty kształcenia oraz w konkretnych oczekiwaniach wobec nauczyciela. Starsze i bardziej doświadczone osoby w większym stopniu wyrażały gotowość do samodzielnej pracy w domu, regularnego powtarzania materiału oraz angażowania się w zajęcia (jednocześnie nie uzależniali oni swojego zachowania od wolnego czasu, ewentualnych sankcji nauczyciela czy subiektywnego poczucia atrakcyjności przydzielonych zadań).

Autorskie słowa kluczowe: języki specjalistyczne, nauczyciel języka specjalistycznego, kształcenie dorosłych, autonomia ucznia, współodpowiedzialność ucznia
Author's Keywords: ESP, ESP teacher, adult education, learner autonomy, learner's co-responsibility
Deskryptory TESE: nauczanie języków obcych, angielski, efekt uczenia się, postępy w nauce, nauczanie, student, nauczanie języka, autonomia
TESE descriptors: foreign language teaching, English, learning outcome, study progress, teaching, student, language teaching, autonomy
Publikacje:
  • Łącka-Badura, J. i Łęska, M. (2014). Współodpowiedzialność za efekty kształcenia jako wyznacznik postępu autonomizacji studentów w nauczaniu języka specjalistycznego. Neofilolog, 42, 167-180.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"