Tytuł badania: |
Wykształcenie jako czynnik różnicujący aktywność zawodową ludności w gospodarce opartej na wiedzy |
Instytucja: |
|
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Magdalena Cyrek, Piotr Cyrek |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej struktury wykształcenia osób włączonych do grup aktywnych i biernych zawodowo w Polsce oraz jej zmian w ujęciu dynamicznym w okresie 1999-2006. Założono, że poziom wykształcenia, jako odzwierciedlenie zasobu kapitału ludzkiego jednostek, stanowi istotną determinantę włączenia w procesy gospodarcze. W analizie materiał badawczy stanowiły wyniki Badań Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) realizowane przez GUS oraz zastosowano metodę badawczą K. Kukuły. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że w grupie biernych zawodowo wyraźnie dominowały osoby z najniższym poziomem wykształcenia (tzn. gimnazjalnym, podstawowym i niepełnym podstawowym). Stwierdzono również, że wśród aktywnych zawodowo najliczniejszą grupę stanowiły osoby z wykształceniem zasadniczym zawodowym (chociaż zaobserwowano tendencję spadkową udziału tej grupy od 2002). Zaobserwowano wzrost udziału osób legitymujących się wykształceniem średnim ogólnym w grupie aktywnych (od 2002) i biernych zawodowo. Ponadto na podstawie analizy zmian strukturalnych w grupie biernych zawodowo wyróżniono okres wzrostu dynamiki przekształceń trwający do 2004 r. oraz następujący okres względnej stabilizacji. |
Deskryptory TESE: |
wiedza, społeczeństwo, edukacja, gospodarka, praca, rynek pracy |
TESE descriptors: |
knowledge, society, education, economy, labour, labour market |
Publikacje: |
- Cyrek, M. i Cyrek, P. (2008). Wykształcenie jako czynnik różnicujący aktywność zawodową ludności w gospodarce opartej na wiedzy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 13, 63-71.
|