BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie tempa i techniki czytania studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
Instytucja:
Data: 2007 – 2008
Badacz: Katarzyna Wodniak
Abstrakt:

Przedmiotem badania była kondycja czytelnicza młodzieży akademickiej. W badaniu uczestniczyło łącznie 120 studentów, w tym 51 z pierwszego roku informacji naukowej i bibliotekoznawstwa stacjonarnych studiów licencjackich oraz 69 z drugiego roku tego samego kierunku. W badanej próbie było 98 kobiet i 22 mężczyzn. Zadaniem respondentów było przeczytanie tekstu o średnim stopniu trudności, zakwalifikowanego do kategorii popularnonaukowej technicznej, a następnie odpowiedź na 10 pytań wielokrotnego wyboru, dotyczących zrozumienia przeczytanej treści. Jeśli chodzi o szybkość czytania, to większość toruńskich studentów można zakwalifikować do grupy czytelników przeciętnych, tzn. 43% respondentów czytało 180-220 słów na minutę; do grupy wolnych zaliczono 26% osób, które czytały 140-180 słów na minutę. Płeć miała wpływ na szybkość czytania – mężczyźni wyprzedzili pod tym względem kobiety o 20 słów. Jeśli zaś chodzi o stopień zrozumienia przedstawionych treści, większość uczestników badania opanowała materiał w 60% (27%); 23% respondentów w 70% odpowiedziało poprawnie na pytania. Tylko jedna osoba zrozumiała tekst w 100%, a 11 w 90%. Lepsze wyniki świadczące o zrozumieniu tekstu uzyskali studenci pierwszego roku (ok. 70% poprawnych odpowiedzi).

Deskryptory TESE: czytanie, literatura, student, umiejętność czytania, rozumienie
TESE descriptors: reading, literature, student, , comprehension
Publikacje:
  • Wodniak, K. (2008). Badanie tempa i techniki czytania studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Toruńskie Studia Bibliologiczne, 1, 113-126.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"