Abstrakt: |
Przedmiotem badania była kondycja czytelnicza młodzieży akademickiej. W badaniu uczestniczyło łącznie 120 studentów, w tym 51 z pierwszego roku informacji naukowej i bibliotekoznawstwa stacjonarnych studiów licencjackich oraz 69 z drugiego roku tego samego kierunku. W badanej próbie było 98 kobiet i 22 mężczyzn. Zadaniem respondentów było przeczytanie tekstu o średnim stopniu trudności, zakwalifikowanego do kategorii popularnonaukowej technicznej, a następnie odpowiedź na 10 pytań wielokrotnego wyboru, dotyczących zrozumienia przeczytanej treści. Jeśli chodzi o szybkość czytania, to większość toruńskich studentów można zakwalifikować do grupy czytelników przeciętnych, tzn. 43% respondentów czytało 180-220 słów na minutę; do grupy wolnych zaliczono 26% osób, które czytały 140-180 słów na minutę. Płeć miała wpływ na szybkość czytania – mężczyźni wyprzedzili pod tym względem kobiety o 20 słów. Jeśli zaś chodzi o stopień zrozumienia przedstawionych treści, większość uczestników badania opanowała materiał w 60% (27%); 23% respondentów w 70% odpowiedziało poprawnie na pytania. Tylko jedna osoba zrozumiała tekst w 100%, a 11 w 90%. Lepsze wyniki świadczące o zrozumieniu tekstu uzyskali studenci pierwszego roku (ok. 70% poprawnych odpowiedzi). |