Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 541 gimnazjalistów z klas trzecich i ich rodziców. W badanej próbie było 272 uczniów z terenów wiejskich i 269 z miejskich. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a w jej ramach analizą dokumentów i techniką ankiety. Wysoki poziom aspiracji zadeklarowało 57,35% ankietowanych ze środowiska wiejskiego i 79,18% z miejskiego. Średni poziom aspiracji dotyczył 35,29% respondentów ze wsi i 14,87% z miasta. Niski poziom aspiracji wykazywało 7,35% młodzieży ze wsi i 5,95% z miasta. Ponad 90% uczniów z oby grup zamierzało zdobyć przynajmniej średnie wykształcenie. Spośród gimnazjalistów ze wsi 26 osób chciało zdobyć zawód informatyka, 17 prawnika, 15 ekonomisty; żaden respondent nie zamierzał zostać rolnikiem. Dla 96,11% wszystkich ankietowanych najważniejszą życiową wartością jest udane życie rodzinne. Dla 84,75% uczniów z miasta i 75,36% ze wsi ważna była praca zawodowa. Nieco ważniejsze dla osób ze wsi niż dla uczniów z miasta było wykształcenie, wskazywane przez odpowiednio 80,88% i 75,83% ankietowanych z obu grup. Respondenci pochodzący ze wsi prezentowali niższy poziom aspiracji niż uczniowie z miasta. Zależność istotna statystycznie wystąpiła również między wynikami testu gimnazjalnego a aspiracjami badanych oraz między uczestniczeniem w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych a poziomem aspiracji. Na poziom aspiracji gimnazjalistów miały wpływ uwarunkowania rodzinne, takie jak wykształcenie i charakter pracy rodziców, sytuacja materialna oraz aspiracje rodziców wobec kształcenia ich dzieci. |