BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Aspiracje życiowe (edukacyjno-zawodowe) mlodzieży wiejskiej oraz ich środowiskowe uwarunkowania
Data: 2007 – 2008
Badacz: Katarzyna Palka
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 541 gimnazjalistów z klas trzecich i ich rodziców. W badanej próbie było 272 uczniów z terenów wiejskich i 269 z miejskich. W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, a w jej ramach analizą dokumentów i techniką ankiety. Wysoki poziom aspiracji zadeklarowało 57,35% ankietowanych ze środowiska wiejskiego i 79,18% z miejskiego. Średni poziom aspiracji dotyczył 35,29% respondentów ze wsi i 14,87% z miasta. Niski poziom aspiracji wykazywało 7,35% młodzieży ze wsi i 5,95% z miasta. Ponad 90% uczniów z oby grup zamierzało zdobyć przynajmniej średnie wykształcenie. Spośród gimnazjalistów ze wsi 26 osób chciało zdobyć zawód informatyka, 17 prawnika, 15 ekonomisty; żaden respondent nie zamierzał zostać rolnikiem. Dla 96,11% wszystkich ankietowanych najważniejszą życiową wartością jest udane życie rodzinne. Dla 84,75% uczniów z miasta i 75,36% ze wsi ważna była praca zawodowa. Nieco ważniejsze dla osób ze wsi niż dla uczniów z miasta było wykształcenie, wskazywane przez odpowiednio 80,88% i 75,83% ankietowanych z obu grup. Respondenci pochodzący ze wsi prezentowali niższy poziom aspiracji niż uczniowie z miasta. Zależność istotna statystycznie wystąpiła również między wynikami testu gimnazjalnego a aspiracjami badanych oraz między uczestniczeniem w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych a poziomem aspiracji. Na poziom aspiracji gimnazjalistów miały wpływ uwarunkowania rodzinne, takie jak wykształcenie i charakter pracy rodziców, sytuacja materialna oraz aspiracje rodziców wobec kształcenia ich dzieci.

Autorskie słowa kluczowe: nierówności szans edukacyjnych, aspiracje młodzieży, środowisko wiejskie
Author's Keywords: young people aspirations, rural areas
Deskryptory TESE: nierówności regionalne, równość szans, obszar miejski, obszar wiejski, młodzież, rodzice, opieka nad młodzieżą, wychowanie dziecka, wybór szkoły, gimnazjum
TESE descriptors: regional inequality, equal opportunity, urban area, rural area, youth, parents, youth protection, child rearing, choice of school, lower secondary
Publikacje:
  • Palka, K. (2013). Aspiracje życiowe (edukacyjno-zawodowe) młodzieży wiejskiej oraz ich środowiskowe uwarunkowania. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 22, 97-115.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"