Tytuł badania: |
Ocena roboczych stanowisk pracy gimnazjalistów |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] |
Badacz: |
Olga Nowotny-Czupryna, Aleksandra Rudzińska |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 240 gimnazjalistów uczęszczających do trzech szkół w województwie śląskim. W badanej próbie było 140 dziewcząt i 100 chłopców. Średni wiek respondentów wyniósł 13,8 roku. Wśród badanych blisko 90% to osoby praworęczne. Ocenie poddano stanowiska pracy uczniów w szkole i domu. Wyniki badania wykazały nieprawidłowości i zaniedbania w zakresie jakości stanowisk roboczych zarówno w szkołach, jak i w domach uczniów. Zauważono nadmierne zagęszczenie uczniów w objętych badaniem salach lekcyjnych; norma przewiduje 2,5 m kw. na osobę, natomiast respondenci mieli do swojej dyspozycji średnio 1,8 m kw. w szkolnych pomieszczeniach. Kolejne nieprawidłowości dotyczyły braku oznaczeń szkolnych mebli; oznaczanie stołów i krzeseł pozwala na odpowiednie zestawianie ich ze sobą. W szkolnych klasach w jednej ławce siedzieli ze sobą uczniowie o bardzo zróżnicowanym wzroście, nierzadko wyżsi gimnazjaliści byli przed niższymi osobami. 14 osób dzieliło domowe stanowiska pracy z rodzeństwem. Tylko 7 uczniów dysponowało tzw. taboretami ergonomicznymi. 96 gimnazjalistów pracowało przy stanowiskach zbyt niskich jak na swój wzrost albo nieprawidłowo wyregulowanych. Jeśli chodzi o aranżację oświetlenia dziennego w domach, za prawidłowe uznano 201 przypadków (z uwzględnieniem lateralizacji). Na podstawie wyników badania stwierdzono, że tylko 22 osoby miały zarówno w domu, jak i w szkole prawidłowo dopasowane meble. Odsetek tych uczniów – po uwzględnieniu oświetlenia – spadł jednak z 9,2% do 5,8%. |
Autorskie słowa kluczowe: |
czynniki ryzyka, pozycja robocza, obciążenie kręgosłupa, pozycja siedząca, ergonomia, uczniowie |
Author's Keywords: |
risk factors, working position, spine load, sitting position, ergonomics, pupils |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, gimnazjum, edukacja zdrowotna, warunki pracy, problemy zdrowotne |
TESE descriptors: |
health, lower secondary, health education, working conditions, health problems |
Publikacje: |
- Rudzińska, A. i Nowotny-Czupryna, O. (2010). Ocena roboczych stanowisk pracy gimnazjalistów. Annales Academiae Medicae Silesiensis, 1-2, 29-34.
|