Abstrakt: |
Przedmiotem badania były szkolenia biblioteczne organizowane dla studentów w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego (BUŁ) w ramach kursu z przysposobienia bibliotecznego. Celem badania była weryfikacja i ocena efektywności dydaktycznej wspomnianych szkoleń bibliotecznych przez grupę 470 studentów (wysłano 500 ankiet). Łącznie w badaniu wzięli udział studenci z następujących wydziałów: Wydziału Nauk o Wychowaniu, Wydziału Biologii, Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego, Wydziału Historyczno-Filozoficznego, Wydziału Chemii, Wydziału Fizyki, Wydziału Prawa i Administracji. Wyniki badania wskazały na przydatność szkolenia bibliotecznego (300 osób). Dla 138 osób było ono nudne, dla 16 osób była to strata czasu. Biorąc pod uwagę zdobyte kompetencje po odbytym szkoleniu: 227 osób podało, że wie, jak korzystać z biblioteki, 253 osoby wiedziałyby, kogo mają poprosić o pomoc w przypadku odszukiwania pożądanych materiałów czy informacji. Ponadto ankieta sprawdzała, jakie treści studenci chcieliby realizować podczas szkolenia bibliotecznego, a których zabrakło podczas odbytego przez nich kursu. Były to: ćwiczenia praktyczne czy informacje na temat wypożyczania oraz dostępności zbiorów czasopiśmienniczych. Wnioski z badania pokazały, że szkolenia biblioteczne organizowane w BUŁ spełniają swój cel, niemniej jednak należy je ciągle usprawniać. |