Abstrakt: |
Celem badania było określenie efektów kształcenia zawodowego w zakresie kwalifikacji społeczno-moralnych wśród uczniów szkół zawodowych. Przedmiotem badania uczyniono trzy grupy postaw: wobec pracy, czyli pełnionych funkcji przeprowadzanych zadań, wobec innych ludzi, wobec samego siebie. Badaniem objęto 114 osób. Byli to uczniowie trzecich klas zasadniczych szkół zawodowych (ZSZ) kształcących w zawodzie elektromechanik (E) oraz uczniowie czwartych klas liceów zawodowych (LZ) kształcących w zawodzie kelner-bufetowy (K). W grupie E były 2 dziewczyny oraz 51 chłopców. W grupie K były 44 dziewczęta oraz 17 chłopców. Wykorzystano kwestionariusz postaw typu skali Likerta, który obejmował trzy podskale: postaw wobec pracy, innych ludzi oraz samego siebie. W kwestionariuszu zamieszczono pięciostopniową skalę odpowiedzi: tak, raczej tak, trudno powiedzieć, raczej nie, nie. Każda odpowiedź mogła otrzymać od zera do czterech punktów. Badani mogli otrzymać za wszystkie odpowiedzi od 0 do 104 punktów. Oprócz kwestionariusza respondenci wypełniali ankietę dotyczącą ich postawy wobec szkoły, a także trafności wyboru zawodu. Na podstawie badania stwierdzono, że na poziom kwalifikacji społeczno-moralnych uczniów szkół zawodowych, a także na poziom ich samooceny, wpływają w znacznym stopniu możliwości różnorodnych kontaktów z realnymi warunkami pracy zawodowej. Osiąganiu lepszych kwalifikacji sprzyjają również pozytywny stosunek wobec szkoły, większe zadowolenie z samej szkoły i wyboru zawodu, większa identyfikacja z zawodem. |