Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii wybranej grupy uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i liceum na temat znaczenia rodziny i szkoły jako źródeł informacji zdrowotnej niezbędnej w procesie kształtowania świadomości zdrowotnej młodego człowieka, a także udziału ich rodziców w planowaniu i realizacji szkolnej edukacji zdrowotnej. Próba liczyła 368 osób. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Zgodnie z otrzymanymi odpowiedziami wykazano, że ponad połowa respondentów (65,76%) nie dostrzegała w swojej szkole żadnych działań z obszaru edukacji zdrowotnej. Jednocześnie ustalono, że wśród najczęściej poruszanych zagadnień podczas zajęć o tematyce zdrowotnej znalazły się: pomoc przedlekarska (pierwsza pomoc) – 72,55%, zapobieganie używaniu narkotyków – 57,07%, przeciwdziałanie agresji i przemocy wśród młodzieży – 58,70%, życie seksualne, prokreacja, planowanie rodziny – 55,43%. Osobami najczęściej prowadzącymi zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej byli: nauczyciel biologii (46,74%), wychowawca (40,76%) oraz pielęgniarka (42,39%). Zdaniem respondentów najbardziej przydatnym źródłem informacji był lekarz (50,54%). W dalszej kolejności wskazywano także: rodziców (38,32%), internet (29,89%), pielęgniarkę (30,71%) oraz innych pracowników służby zdrowia (30,16%). |
Publikacje: |
- Charzyńska-Gula, M., Jaworska, M., Bogusz, R., Bartoszek, A. i Kocka, K. (2013). Rodzina i szkoła jako źródła informacji zdrowotnej – opinie uczniów. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 3, 242-250.
|