Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: w jakich sytuacjach praktycznych uczniowie klas pierwszych ponadgimnazjalnych, maturzyści i studenci najsprawniej posługują się wiedzą matematyczną; czy nauka matematyki w szkole ponadgimnazjalnej zwiększa sprawność; jaki wpływ na osiągane wyniki badania ma wprowadzenie obowiązkowej matury z matematyki. Do badania zaangażowano uczniów pierwszych klas oraz maturzystów z wybranych szkół ponadgimnazjalnych z Radomia, a także studentów wybranych kierunków Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego. Łącznie w badaniu wzięło udział 1500 osób. W badaniu wykorzystano test dydaktyczny, sprawdzający m.in. praktyczne umiejętności: obliczanie pola powierzchni figur płaskich, objętości brył, zamienianie jednostki prędkości, objętości, wykonywanie obliczeń procentowych, odczytywanie danych z wykresów, stosowanie proporcjonalności prostej i odwrotnej. Test dydaktyczny miał charakter powtarzalny. W wyniku porównania wyników testów okazało się, że z roku na rok badani osiągali gorsze wyniki. Najczęstsze trudności dotyczyły: zamiany jednostek, obliczania pola prostopadłościanu, prostokąta, obliczania stężeń procentowych, odczytywania danych z wykresu. Wnioski z badania pokazały, że umiejętności posługiwania się praktyczną wiedzą matematyczną (bez użycia pomocy technicznych) maleje. Wynika z tego, że obligatoryjne zdawanie matematyki na maturze nie przyniosło zamierzonych efektów. |