BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nowe wyzwania w pracy nauczyciela matematyki
Instytucja:
Data: 2007 – 2010
Badacz: Piotr Darmas, Elżbieta Lodzińska
Abstrakt:

Sformułowano następujące pytania badawcze: w jakich sytuacjach praktycznych uczniowie klas pierwszych ponadgimnazjalnych, maturzyści i studenci najsprawniej posługują się wiedzą matematyczną; czy nauka matematyki w szkole ponadgimnazjalnej zwiększa sprawność; jaki wpływ na osiągane wyniki badania ma wprowadzenie obowiązkowej matury z matematyki. Do badania zaangażowano uczniów pierwszych klas oraz maturzystów z wybranych szkół ponadgimnazjalnych z Radomia, a także studentów wybranych kierunków Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego. Łącznie w badaniu wzięło udział 1500 osób. W badaniu wykorzystano test dydaktyczny, sprawdzający m.in. praktyczne umiejętności: obliczanie pola powierzchni figur płaskich, objętości brył, zamienianie jednostki prędkości, objętości, wykonywanie obliczeń procentowych, odczytywanie danych z wykresów, stosowanie proporcjonalności prostej i odwrotnej. Test dydaktyczny miał charakter powtarzalny. W wyniku porównania wyników testów okazało się, że z roku na rok badani osiągali gorsze wyniki. Najczęstsze trudności dotyczyły: zamiany jednostek, obliczania pola prostopadłościanu, prostokąta, obliczania stężeń procentowych, odczytywania danych z wykresu. Wnioski z badania pokazały, że umiejętności posługiwania się praktyczną wiedzą matematyczną (bez użycia pomocy technicznych) maleje. Wynika z tego, że obligatoryjne zdawanie matematyki na maturze nie przyniosło zamierzonych efektów.

Autorskie słowa kluczowe: kreatywność, rola matematyki, nauczanie matematyki
Author's Keywords: creativity, the role of mathematics, teaching mathematics
Deskryptory TESE: nauczyciel przedmiotu, nauczyciel, matematyka, praca, zawód nauczyciela
TESE descriptors: specialist teacher, teacher, mathematics, labour, teaching profession
Publikacje:
  • Lodzińska, E. (2014). Nowe wyzwania w pracy nauczyciela matematyki. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, 4, 342-350.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"