BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Ocena postaw etycznych nauczycieli akademickich oraz studentów Akademii Medycznej w Gdańsku
Typ badania: cykliczne
Instytucja:
Data: 2006 – 2007
Badacz: Krystyna Basińska, Jacek Kaczmarek, Marta Michowska, Marek Olejniczak
Abstrakt:

Badanie składało się z dwóch etapów. W pierwszym celem pomiaru było określenie pożądanych wzorców postaw etycznych wśród nauczycieli akademickich i studentów. W drugim etapie natomiast oceniano stopień obecności badanych postaw etycznych w codziennej pracy studenta i nauczyciela. W pierwszym etapie badania wzięło udział 369 nauczycieli i 433 studentów, w drugim odpowiednio: 333 i 261. Najbardziej pożądaną cechą nauczyciela akademickiego była sprawiedliwość – bardzo wysoko oceniło ją 88,81% studentów. Nisko oceniano takie cechy jak dbanie o właściwe społecznie zachowania i niemówienie źle o innych. 66,6% studentów jako ważną określiło kulturę bycia nauczyciela. Z kolei nauczyciele akademiccy jako bardzo istotne określili wszystkie badane cechy osobowe i postawy studentów. Najwyżej oceniano odpowiedzialność i sumienną pracę, niżej samorozwój wyrażający się w aktywności, obiektywizmie i konstruktywnej krytyce. Okazało się, że w trakcie studiów zmienia się postrzeganie nauczycieli przez studentów – osoby z szóstego roku gorzej oceniały występowanie wszystkich badanych cech i postaw etycznych w porównaniu z młodszymi respondentami. Najmniejsze rozbieżności w odpowiedziach między młodszymi a starszymi badanymi dotyczyły kompetencji zawodowych nauczycieli. Największe rozbieżności między oczekiwaniami studentów a stanem faktycznym dotyczyły takich cech nauczycieli jak sprawiedliwość i poszanowanie czasu oraz harmonogramu zajęć. Zmiany w ocenianiu cech nauczycieli przez studentów określono na podstawie wyników badania przeprowadzonego w roku akademickim 2009/2010.

Deskryptory TESE: etyka zawodowa, ocena nauczycieli, nauczyciel, student, postawa, krytycyzm, osobowość
TESE descriptors: professional code, evaluation of teachers, teacher, student, attitude, critical sense, personality
Publikacje:
  • Michowska, M., Kaczmarek, J., Basińska, K. i Olejniczak, M. (2008). Ocena postaw etycznych nauczycieli akademickich oraz studentów Akademii Medycznej w Gdańsku. Annales Academiae Medicae Gedanensis, 38, 51-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"