BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Bezpieczeństwo szkoły w opinii nauczycieli
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Aleksandra Szymanowska
Abstrakt:

Głównym celem badania była weryfikacja nauczycielskich opinii na temat bezpieczeństwa dzieci w szkołach. W badaniu wzięli udział nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych. Dobór próby miał charakter losowy (wylosowano po 700 placówek z każdego etapu edukacyjnego, znajdujących się w różnych typach miejscowości). W analizie wyników badania wzięto pod uwagę 548 anonimowych ankiet wypełnionych przez nauczycieli szkół podstawowych (SP) oraz 523 ankiety od uczących w gimnazjum (G). Dodatkowo do analizy włączono 38 ankiet (SP) i 32 ankiety (G) od nauczycieli uczących w klasach o charakterze integracyjnym. Wyniki badania opracowano z wykorzystaniem pakietu statystycznego SPSS. Badanie dowiodło, że droga dzieci do szkoły jest raczej bezpieczna: 53,9% (SP), 56,9% (G). Okolica, w której mieści się szkoła, jest niebezpieczna zdaniem 2,8% nauczycieli SP oraz 3,9% G. Do największych zagrożeń związanych z bezpieczeństwem należały według respondentów: brak sygnalizacji świetlnej w okolicy szkoły oraz bliskość ruchliwych ulic/skrzyżowań. Najmniej istotne dla respondentów okazały się kradzieże/rozboje: 7,5% (SP) i 12,6% (G). Do najbardziej niebezpiecznych miejsc zaliczono toalety oraz najbliższe otoczenie. Najbardziej ryzykownymi zachowaniami, które występowały z większym nasileniem w szkole, były: palenie papierosów, wagary i zachowania agresywne (odsetek tych zachowań rósł z wiekiem dzieci). Wyniki pokazały, że uczniowie szukają pomocy w przypadku aktów przemocy najczęściej u wychowawcy: 96,5% (SP) i 95% (G).

Deskryptory TESE: zachowania, zachowania społeczne, szkoła, szkoła podstawowa, gimnazjum, bezpieczeństwo, nauczyciel, uczeń, przemoc szkolna, przemoc, konflikt
TESE descriptors: behaviour, social behaviour, school, primary school, lower secondary, safety, teacher, pupil, bullying, violence, conflict
Publikacje:
  • Szymanowska, A. (2008). Bezpieczeństwo szkoły w opinii nauczycieli. W: M. Libiszowska-Żółtkowska i K. Ostrowska (red.), Agresja w szkole. Diagnoza i profilaktyka (s. 45-63). Warszawa: Centrum Doradztwa i Informacji Difin.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"