Tytuł badania: |
Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa – wyniki badań |
Instytucja: |
|
Data: |
2008 – 2014 |
Badacz: |
Jacek Jędryczkowski |
Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: czy wykonywanie zadań zgodnie z instrukcją online o uproszczonej formie (pojedynczy obraz graficzny lub krótki film) wiąże się z uzyskiwaniem porównywalnych czasów pracy, jak w przypadku korzystania z instrukcji online wyłącznie w formie tekstu. W eksperymencie pedagogicznym wzięło udział 114 studentów, których podzielono na dwie grupy: kontrolną (N =57) oraz eksperymentalną (N = 57). Eksperyment polegał na ocenie skuteczności poszczególnych typów instrukcji w oparciu o porównanie ilości czasu potrzebnej na wykonanie zadań laboratoryjnych. W grupie kontrolnej wykorzystano instrukcje w formie tekstowej, w eksperymentalnej natomiast – w formie dostępnego online filmu ekranowego oraz rysunku zawierającego zredukowany tekst. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono istnienie statystycznie istotnej rozbieżności wyników w obu grupach. Wykazano, że wykonanie zadania zgodnie z instrukcją w formie odpowiednio przygotowanego obrazu graficznego oraz w formie filmu ekranowego wiązało się ze zwiększeniem tempa pracy respondentów. |
Author's Keywords: |
ICT, teaching and learning methods, multimedia, blended learning, e-learning |
Deskryptory TESE: |
e-kształcenie, metoda nauczania, nauczanie, student, metodyka, technologia informacyjno-komunikacyjna, nauczanie wspomagane komputerem, nauczanie na odległość |
TESE descriptors: |
e-learning, teaching method, teaching, student, learning theory, ICT, computer-assisted learning, distance learning |
Publikacje: |
- Jędryczkowski, J. (2014). Forma i treść komunikatu multimedialnego w dobie zaniku czytelnictwa – wyniki badań. General and Professional Education, 2, 36-45.
|