Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania szczegółowe: Czy przyjaźń w życiu młodego człowieka jest ważna? Jakie miejsce w systemie wartości badanej młodzieży zajmuje przyjaźń? W badaniu uczestniczyło 134 uczniów gimnazjów i licealistów z Warszawy i Lublina. W badanej próbie było 61,19% uczących się w liceach. 63,43% ogółu badanych stanowiły dziewczęta. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz ankiety. Respondentów zapytano o cel zawierania przyjaźni. 50 osób wskazało oparcie w przyjacielu, 33 osoby zawierały przyjaźnie, by uniknąć samotności, 26 dla wspólnych rozmów, 4 dla wzajemnej pomocy, a 20 uczniów nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie. Zdaniem 44,10% ankietowanych przyjaciel jest potrzebny w każdej sytuacji, dla 39,37% w trudnych sytuacjach, 15,75% potrzebowało przyjaciela, gdy pojawiały się problemy. W opinii 42,28% uczniów przyjaźń w niczym nie przeszkadza, ale zdaniem 31,71% stanowi trudność w kontaktach z innymi, 7,32% uważało, że stanowi przeszkodę w realizacji planów. W hierarchii wartości badanej młodzieży przyjaźń otrzymała drugą rangę, po szczęściu rodzinnym; na niższych pozycjach znalazły się takie wartości jak szacunek, wykształcenie, wiara, poświęcenie dla innych. Ankietowanych poproszono o wskazanie cech prawdziwej przyjaźni. Blisko 30% wymieniło niezawodność, 22,39% zaufanie, 15,68% zrozumienie, 10,45% wsparcie i in. |