Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jak występowanie problemu rodzinnego różnicuje sposoby rozpoznawania zainteresowań i zdolności dzieci w rodzinach? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Próbę stanowili wszyscy rodzice dzieci uczęszczających do klas 0-3 oraz oddziałów przedszkolnych z 6 szkół podstawowych – 3 wiejskich oraz 3 miejskich. Analizy oparto na 439 wypełnionych ankietach (w tym uzupełnionych przez 379 matek, 36 ojców, 15 rodziców wspólnie, 6 innych osób – m.in. babcię, siostrę, opiekuna prawnego; w 3 przypadkach nie podano informacji o osobie wypełniającej ankietę). Wśród badanych rodzin 26% zmagało się z przynajmniej jednym problemem. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem najczęściej spotykanymi problemami były kłopoty finansowe (45,13%) oraz niepełność (31,86%). Analiza danych wykazała, że w rodzinach z problemem rodzinnym rozpoznawano średnio więcej zainteresowań dziecięcych niż w rodzinach bezproblemowych. Jednocześnie zaobserwowano, że środowisko edukacyjne istotnie różnicowało sposoby rozpoznawania zainteresowań i zdolności stosowane w rodzinach z problemami (na korzyść środowiska miejskiego). Nie odnotowano różnic między rodzinami zmagającymi się z różnymi problemami pod względem sposobów rozpoznawania zdolności oraz dostrzegania zainteresowań a rodzinami, w których nie występowały problemy. Okazało się również, że w rodzinach z większą liczbą problemów niż jeden stosowano więcej strategii rozpoznawania dziecięcych zdolności. |