BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Problemy rodzinne a rozpoznawanie dziecięcych zainteresowań i zdolności
Projekt badawczy:
  • Rodzicielskie sposoby rozpoznawania i rozwijania zdolności
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2012 – 2013
Badacz: Alicja Baum, Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jak występowanie problemu rodzinnego różnicuje sposoby rozpoznawania zainteresowań i zdolności dzieci w rodzinach? Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Próbę stanowili wszyscy rodzice dzieci uczęszczających do klas 0-3 oraz oddziałów przedszkolnych z 6 szkół podstawowych – 3 wiejskich oraz 3 miejskich. Analizy oparto na 439 wypełnionych ankietach (w tym uzupełnionych przez 379 matek, 36 ojców, 15 rodziców wspólnie, 6 innych osób – m.in. babcię, siostrę, opiekuna prawnego; w 3 przypadkach nie podano informacji o osobie wypełniającej ankietę). Wśród badanych rodzin 26% zmagało się z przynajmniej jednym problemem. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem najczęściej spotykanymi problemami były kłopoty finansowe (45,13%) oraz niepełność (31,86%). Analiza danych wykazała, że w rodzinach z problemem rodzinnym rozpoznawano średnio więcej zainteresowań dziecięcych niż w rodzinach bezproblemowych. Jednocześnie zaobserwowano, że środowisko edukacyjne istotnie różnicowało sposoby rozpoznawania zainteresowań i zdolności stosowane w rodzinach z problemami (na korzyść środowiska miejskiego). Nie odnotowano różnic między rodzinami zmagającymi się z różnymi problemami pod względem sposobów rozpoznawania zdolności oraz dostrzegania zainteresowań a rodzinami, w których nie występowały problemy. Okazało się również, że w rodzinach z większą liczbą problemów niż jeden stosowano więcej strategii rozpoznawania dziecięcych zdolności.

Deskryptory TESE: zajęcia pozaszkolne, zajęcia pozalekcyjne, rozwój dziecka, dziecko, kompetencje, rodzina, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: out-of-school-hours provision, supervised study, child development, child, competence, family, parent-child relation
Publikacje:
  • Łukasiewicz-Wieleba, J. i Baum, A. (2013). Problemy rodzinne a rozpoznawanie dziecięcych zainteresowań i zdolności. Praca Socjalna, 4, 66-89.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"