BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rodzinne uwarunkowania rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności dzieci uczących się w szkołach publicznych i niepublicznych
Projekt badawczy:
  • Rodzicielskie sposoby rozpoznawania i rozwijania zdolności
pokaż badania
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Alicja Baum, Joanna Łukasiewicz-Wieleba
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu ustalenia czynników mogących mieć wpływ na rozpoznawanie i rozwijanie zdolności dzieci uczących się w szkołach publicznych i niepublicznych. Do czynników tych zaliczono: sytuację rodziny, dzietność, występowanie problemów rodzinnych, warunki materialne, mieszkaniowe, atmosferę panującą w domu, wykształcenie i sytuację zawodową rodziców. Do analizy zakwalifikowano kwestionariusze dotyczące 562 rodzin, w których wychowywało się dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego albo klas 0-3. Kwestionariusze wypełniło 89,15% matek i 7,65% ojców. Odsetek rodziców dzieci uczęszczających do szkół publicznych wynosił 79,72%. Na podstawie wyników badania ustalono istnienie związku między wykształceniem matek a wszystkimi wytypowanymi wskaźnikami rozpoznawania zainteresowań i zdolności dziecka. Okazało się bowiem, że potencjał dziecka dostrzegano w rodzinach, w których matki legitymowały się wyższym wykształceniem. W rodzinach, w których rozwijano zdolności dziecka, matki również najczęściej miały wyższe wykształcenie. Stwierdzono związek między dzietnością rodziny a wszystkimi wskaźnikami rozpoznawania zainteresowań i zdolności dziecka uczęszczającego do szkoły publicznej. Dostrzeganiu potencjału dziecka okazała się sprzyjać małodzietność rodzin. Występowanie problemu rodzinnego wpływało na podejmowanie działań na rzecz rozwoju zdolności dziecka oraz na umiejętność oceny potencjału dziecka na tle rówieśników, ale tylko uczęszczającego do szkoły publicznej. Okazało się, że więcej rodzin niedostrzegających potencjału dziecka niż dostrzegających go borykało się z jakimś rodzinnym problemem.

Autorskie słowa kluczowe: potencjał dzieci, zainteresowania, zdolności
Author's Keywords: children’s potential, interests, giftedness
Deskryptory TESE: uzdolniony uczeń, uzdolniony, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, opieka nad młodzieżą, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: gifted pupil, gifted, child rearing, childcare, youth protection, parent-child relation
Publikacje:
  • Łukasiewicz-Wieleba, J. i Baum, A. (2014). Rodzinne uwarunkowania rozpoznawania i rozwijania zainteresowań i zdolności dzieci uczących się w szkołach publicznych i niepublicznych. Ruch Pedagogiczny, 4, 85-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"