Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu ustalenia czynników mogących mieć wpływ na rozpoznawanie i rozwijanie zdolności dzieci uczących się w szkołach publicznych i niepublicznych. Do czynników tych zaliczono: sytuację rodziny, dzietność, występowanie problemów rodzinnych, warunki materialne, mieszkaniowe, atmosferę panującą w domu, wykształcenie i sytuację zawodową rodziców. Do analizy zakwalifikowano kwestionariusze dotyczące 562 rodzin, w których wychowywało się dziecko uczęszczające do oddziału przedszkolnego albo klas 0-3. Kwestionariusze wypełniło 89,15% matek i 7,65% ojców. Odsetek rodziców dzieci uczęszczających do szkół publicznych wynosił 79,72%. Na podstawie wyników badania ustalono istnienie związku między wykształceniem matek a wszystkimi wytypowanymi wskaźnikami rozpoznawania zainteresowań i zdolności dziecka. Okazało się bowiem, że potencjał dziecka dostrzegano w rodzinach, w których matki legitymowały się wyższym wykształceniem. W rodzinach, w których rozwijano zdolności dziecka, matki również najczęściej miały wyższe wykształcenie. Stwierdzono związek między dzietnością rodziny a wszystkimi wskaźnikami rozpoznawania zainteresowań i zdolności dziecka uczęszczającego do szkoły publicznej. Dostrzeganiu potencjału dziecka okazała się sprzyjać małodzietność rodzin. Występowanie problemu rodzinnego wpływało na podejmowanie działań na rzecz rozwoju zdolności dziecka oraz na umiejętność oceny potencjału dziecka na tle rówieśników, ale tylko uczęszczającego do szkoły publicznej. Okazało się, że więcej rodzin niedostrzegających potencjału dziecka niż dostrzegających go borykało się z jakimś rodzinnym problemem. |