Tytuł badania: |
Sports activity of people with disabilities as recognized by physiotherapy students |
Instytucja: |
|
Data: |
2011 |
Badacz: |
Monika Ciesielska, Andrzej Lewandowski, Jacek Lewandowski, Zuzanna Piekorz, Maria Skowron |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była wiedza studentów fizjoterapii na temat aktywności sportowej osób niepełnosprawnych. W badaniu wzięło udział 21 mężczyzn i 49 kobiet studiujących w Collegium Medicum w Bydgoszczy oraz 15 mężczyzn i 49 kobiet studiujących na Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Średni wiek badanych wynosił 25 lat. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Między studentami z obu uczelni wystąpiła tylko jedna różnica, dotycząca postrzegania możliwości rywalizacji sportowej sportowców sprawnych i niepełnosprawnych – osoby z uczelni medycznej częściej niż studenci wychowania fizycznego były skłonne dostrzegać możliwość takiej rywalizacji. Okazało się, że studenci z uczelni medycznej łączyli aktywność sportową niepełnosprawnych z Fundacją Aktywnej Rehabilitacji, a studenci wychowania fizycznego – z Polskim Związkiem Sportu Osób Niepełnosprawnych „Start”. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że świadomość studentów fizjoterapii na temat roli sportu i aktywności ruchowej w rehabilitacji niepełnosprawnych była podobnie kształtowana na obu uczelniach. |
Autorskie słowa kluczowe: |
zawód, studentki, sport niepełnosprawnych, uczelnia medyczna, uczelnia wychowania fizycznego, studenci, poglądy |
Author's Keywords: |
profession, female students, sport of people with disabilities, a medical college, a physical education college, male students, views |
Deskryptory TESE: |
upośledzenie, wiedza, student, niekorzystne położenie, sprawność, rozwój fizyczny |
TESE descriptors: |
disability, knowledge, student, disadvantaged background, efficiency, physical development |
Publikacje: |
- Lewandowski, A., Skowron, M., Lewandowski, J., Piekorz, Z. i Ciesielska, M. (2014). Sports activity of people with disabilities as recognized by physiotherapy students. Medical and Biological Sciences, 1, 23-28.
|