Tytuł badania: |
Sport – Tester jako narzędzie kontroli intensywności lekcji wychowania fizycznego |
Data: |
[1993] |
Badacz: |
Barbara Bergier, Józef Bergier |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania nad intensywnością lekcji wychowania fizycznego była ocena reakcji organizmu uczniów na wysiłek podczas gier w piłkę nożną na hali i piłkę koszykową. W badaniu wzięli udział losowo wybrani chłopcy z klas czwartych, którzy realizują rozszerzony program wychowania fizycznego. Narzędziem badawczym był Sport-Tester. Badanie wykazało, że gra w piłkę nożną i koszykową podczas lekcji wychowania fizycznego zapewnia wysoką intensywność zajęć. Wartości badanych szybko rosły przede wszystkim w pierwszej części gry i stabilizowały się na poziomie 190 uderzeń na minutę. Ponad połowę czasu gry stanowił wysiłek w strefie beztlenowej (53%). Podczas 28 minut gry średnia wysokość tętna uczniów wynosiła 156 przy maksymalnej wartości 198 i wartości końcowej 141 uderzeń na minutę. Z badania wynika, że gry zespołowe umożliwiają bardzo dużą intensywność lekcji przy średnich wartościach w zależności od czasokresu gier od 160 do 190 uderzeń na minutę. |
Deskryptory TESE: |
wychowanie fizyczne, sprzęt sportowy, rozwój fizyczny, wyposażenie, zajęcia rekreacyjne |
TESE descriptors: |
physical education, sports equipment, physical development, equipment, leisure activities |
Publikacje: |
- Bergier, B. i Bergier, J. (1993). Sport – Tester jako narzędzie kontroli intensywności lekcji wychowania fizycznego. Lider, 4, 13-14.
|