BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Nauczanie języków obcych w szkołach podstawowych i średnich w roku szkolnym 1990/91
Data: 1990 – 1992
Badacz: Jadwiga Stankiewicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania były zmiany w strukturze nauczania języków obcych po wprowadzeniu zmian w roku szkolnym 1990/1991, w wyników których języki zachodnioeuropejskie zyskały równy status z językiem rosyjskim. Badanie stanowi analizę porównawczą danych statystycznych, udostępnionych przez MEN, dotyczących nauczania języków obcych w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla niepracujących według stanu z 12 listopada 1990 roku, oraz danych z roku szkolnego 1986/1987. Analiza ujawniła, że w omawianym okresie zasięg nauczania rosyjskiego jako przedmiotu obowiązkowego zmalał nieznacznie w szkołach podstawowych (o 5,5%). Większa zmiana miała miejsce w liceach ogólnokształcących (o 14,3%) i średnich szkołach zawodowych (o 19,1%). W obu tych rodzajach szkół średnich zmniejszył się również zasięg nauczania nadobowiązkowych języków zachodnioeuropejskich, co wiązać można było z włączeniem tych języków do nauczania obowiązkowego. Procent uczących się nadobowiązkowo angielskiego wzrósł za to w szkołach podstawowych (o 4,9%). Przewaga w nauczaniu tego czy innego języka obcego nie była ściśle związana z położeniem geograficznym, ale raczej z liczbą nauczycieli zatrudnionych w danym województwie. Dotyczyło to nauczania języków obcych jako przedmiotu obowiązkowego i nadobowiązkowego. Kolejne badania porównawcze dotyczące zmian w roku szkolnym 1991/1992 ujawniły dalsze zmniejszenie zasięgu nauczania rosyjskiego na rzecz języków zachodnioeuropejskich, szczególnie angielskiego i niemieckiego (z rosnącą przewagą tego pierwszego).

Deskryptory TESE: nauczanie języków obcych, szkoła podstawowa, szkoła średnia, komunikacja werbalna, popyt na kształcenie, nauczanie, nauczanie języka, rosyjski, niemiecki, angielski
TESE descriptors: foreign language teaching, primary school, secondary school, verbal communication, demand for education, teaching, language teaching, Russian, German, English
Publikacje:
  • Stankiewicz, J. (1992). Nauczanie języków obcych w szkołach podstawowych i średnich w roku szkolnym 1990/91. Języki Obce w Szkole, 1, 24-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"