Abstrakt: |
Przedmiotem badania były zmiany w strukturze nauczania języków obcych po wprowadzeniu zmian w roku szkolnym 1990/1991, w wyników których języki zachodnioeuropejskie zyskały równy status z językiem rosyjskim. Badanie stanowi analizę porównawczą danych statystycznych, udostępnionych przez MEN, dotyczących nauczania języków obcych w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych dla niepracujących według stanu z 12 listopada 1990 roku, oraz danych z roku szkolnego 1986/1987. Analiza ujawniła, że w omawianym okresie zasięg nauczania rosyjskiego jako przedmiotu obowiązkowego zmalał nieznacznie w szkołach podstawowych (o 5,5%). Większa zmiana miała miejsce w liceach ogólnokształcących (o 14,3%) i średnich szkołach zawodowych (o 19,1%). W obu tych rodzajach szkół średnich zmniejszył się również zasięg nauczania nadobowiązkowych języków zachodnioeuropejskich, co wiązać można było z włączeniem tych języków do nauczania obowiązkowego. Procent uczących się nadobowiązkowo angielskiego wzrósł za to w szkołach podstawowych (o 4,9%). Przewaga w nauczaniu tego czy innego języka obcego nie była ściśle związana z położeniem geograficznym, ale raczej z liczbą nauczycieli zatrudnionych w danym województwie. Dotyczyło to nauczania języków obcych jako przedmiotu obowiązkowego i nadobowiązkowego. Kolejne badania porównawcze dotyczące zmian w roku szkolnym 1991/1992 ujawniły dalsze zmniejszenie zasięgu nauczania rosyjskiego na rzecz języków zachodnioeuropejskich, szczególnie angielskiego i niemieckiego (z rosnącą przewagą tego pierwszego). |