BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Agresja i przemoc w środowisku szkolnym w świetle badań pedagogicznych
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Edmund Kurowski
Abstrakt:

Główne pytanie badawcze brzmiało: Czy zjawisko agresji i przemocy występuje w badanej szkole? Badanie przeprowadzono w jednej z publicznych szkół podstawowych w Olsztynie. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Posłużono się także modelem badań diagnostycznych. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety. Łącznie w badaniu wzięło udział 356 uczniów (209 dziewcząt oraz 147 chłopców), a także 29 nauczycieli. Wyniki badania pokazały najczęstsze formy przemocy i agresji w badanej szkole. Są to: przezywanie i wyśmiewanie (20,51%), popychanie (17,13%) oraz kopanie (13,48%). Do miejsc, w których najczęściej dochodzi do agresji, zaliczono korytarze szkolne (56%). Do najczęstszych reakcji ofiary przemocy w szkole należały takie zachowania jak: ucieczka (38%), bijatyka z innymi (16%), grożenie (15%), wzywanie pomocy dorosłych (31%). 86% uczniów potwierdziło, że nauczyciele nie są obojętni na negatywne zachowania w szkole. Według nich środowisko nauczycielskie wykazuje zainteresowanie w tej kwestii. Do osób, które najczęściej są informowane o aktach przemocy, należą: rodzeństwo (25%), rodzice (23%) i nauczyciele (21%). Według nauczycieli do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa w szkole należą: skuteczniejsza współpraca z rodzicami (100%), zacieśnienie współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną (ponad 55%), odpowiednie doradztwo ze strony nadzoru pedagogicznego (prawie 45%). Wnioski z badania dotyczą braków i niedociągnięć w zakresie bezpieczeństwa na terenie szkoły.

Deskryptory TESE: zachowania społeczne, przemoc, przemoc szkolna, zachowania, szkoła
TESE descriptors: social behaviour, violence, bullying, behaviour, school
Publikacje:
  • Kurowski, E. (2015). Agresja i przemoc w środowisku szkolnym w świetle badań pedagogicznych. Wychowawca, 2, 10-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"