Abstrakt: |
Główne pytanie badawcze brzmiało: Czy zjawisko agresji i przemocy występuje w badanej szkole? Badanie przeprowadzono w jednej z publicznych szkół podstawowych w Olsztynie. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Posłużono się także modelem badań diagnostycznych. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety. Łącznie w badaniu wzięło udział 356 uczniów (209 dziewcząt oraz 147 chłopców), a także 29 nauczycieli. Wyniki badania pokazały najczęstsze formy przemocy i agresji w badanej szkole. Są to: przezywanie i wyśmiewanie (20,51%), popychanie (17,13%) oraz kopanie (13,48%). Do miejsc, w których najczęściej dochodzi do agresji, zaliczono korytarze szkolne (56%). Do najczęstszych reakcji ofiary przemocy w szkole należały takie zachowania jak: ucieczka (38%), bijatyka z innymi (16%), grożenie (15%), wzywanie pomocy dorosłych (31%). 86% uczniów potwierdziło, że nauczyciele nie są obojętni na negatywne zachowania w szkole. Według nich środowisko nauczycielskie wykazuje zainteresowanie w tej kwestii. Do osób, które najczęściej są informowane o aktach przemocy, należą: rodzeństwo (25%), rodzice (23%) i nauczyciele (21%). Według nauczycieli do działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa w szkole należą: skuteczniejsza współpraca z rodzicami (100%), zacieśnienie współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną (ponad 55%), odpowiednie doradztwo ze strony nadzoru pedagogicznego (prawie 45%). Wnioski z badania dotyczą braków i niedociągnięć w zakresie bezpieczeństwa na terenie szkoły. |